Koalice zdůvodnila úpravy v zákonu snahou co nejrychleji dostavět dálniční síť. Podle ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by totiž plánované silnice měly vést přes pozemky asi 80.000 současných vlastníků a praxe údajně ukázala, že při platnosti dosavadních pravidel by bylo potřeba na dohody s majiteli několik let.
Opoziční poslanci označili změny za protiústavní, protože podle nich nepřiměřeně omezují vlastnická práva. Záměr stavět dálnice na nevypořádaných pozemcích by měl posoudit Ústavní soud, na který se opozice obrátila ještě při původní změně zákona s menším počtem úseků plánovaných silnic.
V minulosti se objevily případy, kdy stavbu dálnic brzdily například protesty obyvatel, kteří měli domy či byty v blízkosti připravovaných silnic. Pravděpodobně nejznámějšími byly protesty v Považské Bystrici, kudy doposud jako přes jediné město na trase mezi Bratislavou a Žilinou nevede dálnice.
Po změnách, které dnes parlament schválil, už bude možné bez vyvlastnění stavět dálnice na všech úsecích. Doposud to bylo možné jen asi na 150 kilometrech dálnic stavěných prostřednictvím projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Celkem se seznam rozšířil o více než deset silničních tahů.
Na úsecích, které jsou zařazené do speciálního režimu, bude mít stát předkupní právo na pozemky. To znamená, že vlastníci budou povinni v případě prodeje své parcely nabídnout přednostně státu. Kabinet tak chce zamezit spekulativním převodům pozemků v době přípravy dálnic. Poslanci podpořili i návrh, aby vlastník pozemku, který se se státem dohodne před vyvlastněním, dostal za svůj majetek vyšší odstupné.
V Česku může stát za náhradu vyvlastňovat pozemky v takzvaném veřejném zájmu. Poslanecká sněmovna prosadila zákon o vyvlastnění v dubnu 2006 proti vetu prezidenta Václava Klause jako nástroj na urychlení výstavby silnic, dálnic a železnic.