Na silnici I/11 byl otevřen nový obchvat Jablunkova

26.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Jablunkov (Frýdecko-Místecko) 26. listopadu (ČTK) - Na silnici I/11, která je v Moravskoslezském kraji hlavním tahem na Slovensko, byl dnes otevřen nový obchvat Jablunkova na Frýdecko-Místecku. Zatím dvoupruhová silnice měří necelých 5,2 kilometru a řidiči ji mohou využívat od dnešních 14:20. Za stavbu obchvatu zaplatil stát téměř 870 milionů korun. Po sedmi letech od vydání územního rozhodnutí tak obchvat ulehčí obci Návsí a Jablunkovu, kterými denně projíždí na 20.000 aut.

Obchvat Jablunkova na východě navazuje na dostavěný obchvat Mostů u Jablunkova, na západě končí u nově zahájené silniční stavby Hrádek-průtah. Součástí obchvatu, jehož stavba trvala téměř tři roky, je devět mostů. Nejvýznamnější z nich je mostní estakáda přes údolí řeky Lomné a mezinárodní železniční koridor, která měří přes 450 metrů a přesahuje výšku 21 metrů nad terénem.

Stavba mostu přes řeku Olši, která je v soustavě chráněných území Natura 2000, musela splňovat přísné ekologické podmínky. "Nesměl se poškodit vodní tok například částečným zavezením koryta řeky. Na stavbu dohlížel stálý ekologický dozor," řekl ČTK ředitel ostravské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR Lubomír Hýbl.

Součástí obchvatu jsou také dvě mimoúrovňové křižovatky u Návsí a v údolí Lomné. Obchvat vede většinou po pastvinách, proto nebylo nutné srovnat se zemí žádný dům. Podél trasy stojí v místech roztroušené zástavby 21 protihlukových stěn.

Obchvat pomůže zklidnit dopravu v Jablunkově a okolních obcích, kterými doposud projížděly také kamiony směrem na Slovensko. Od spuštění nošovické automobilky Hyundai jich postupně přibývá. "Rozhodující část dopravy bude převedena mimo centra obcí, a tím se sníží riziko střetu aut s chodci a cyklisty," uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Starosta Jablunkova Petr Sagitarius řekl ČTK, že otevření obchvatu přišlo "v hodině dvanácté" a přetíženému městu přinese obrovskou úlevu. "Doposud museli lidé čekat až deset minut, než mohli přejít náměstí. Podobně na tom bylo i Návsí," řekl starosta.

O vybudování obchvatu se podle něj na Jablunkovsku uvažovalo desítky let. Jeho stavba začala až v lednu 2006, ačkoli územní rozhodnutí existovalo od roku 2001. "O čtyři roky později nám stát řekl, že na stavbu nejsou peníze. Museli jsme zabojovat a stávkou na náměstí jsme vytvořili dopravní kolaps až na Slovensku. Najednou peníze byly. Kupodivu nám tenkrát fandili i řidiči," vzpomínal starosta.

Otevřením obchvatu Jablunkova skončila po sedmi letech jedna z etap výstavby silnice I/11, která má na severu Moravy vytvořit společně s dálnicí D47 takzvaný Slezský kříž. Modernizace celé I/11 má být podle vládního usnesení z roku 2006 dokončena v roce 2012. Vláda ale letos v září schválila tříletý posun v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Pro Moravskoslezský kraj i jeho obyvatele je ale takové zpoždění nepřijatelné. V září podepsalo na Třinecku petici za urychlení modernizace I/11 zhruba 8000 lidí. Petiční výbor ji adresoval vládě, na odpověď zatím marně čeká. Potvrdil to předseda petičního výboru Adolf Bolek. Dopravní situace je podle něj neúnosná také v Třinci i Třanovicích a Bystřici, mezi nimiž má vést přeložka I/11.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK