Češi chtějí na Vánoce utrácet, ale racionálněji. Vyšší příjmy hodlají lidé využít spíše na nákupy ve slevách.

27.11.2008 | , Citibank
Tiskové zprávy


perex-img Zdroj: Finance.cz

Češi se při vánočních nákupech chovají racionálněji než před dvěma lety. Ukázal to letošní průzkum nákupních zvyků, který pro českou pobočku Citibank Europe plc. exklusivně zpracovala agentura STEM/MARK, a jeho srovnání s výsledky z roku 2006.

Přestože průměrná mzda za tu dobu stoupla zhruba o 15 procent, reálně přibližně o 6,5 procent, vánoční útrata za dárky zůstává stejná, a to mírně nad pěti tisíci korunami. Zato výrazně roste zájem nakupovat v povánočních slevách. Dnes již o nich uvažuje téměř polovina respondentů a rostou i zamýšlené objemy nákupů,“ konstatoval manažer výzkumu v Citibank Tomáš Motl.

Podle aktuálních výsledků hodlá občan České republiky starší 15 let utratit za vánoční dárky v průměru 5.250 korun. Domácnost pak vydá za potraviny, stromek či nápoje 4.000 korun.

Předpokládáme-li v domácnosti dva dospělé, kteří nakupují dárky, pak lze pro jednu domácnost odhadovat vánoční útraty okolo 14 až 15 tisíc korun,“ upřesnil Tomáš Motl.
Výrazný posun ale nastal u slev, jež přicházejí po svátcích. Po minulých Vánocích je využilo 41 procent respondentů, letos totéž plánuje už 46 %. Největší zájem je o oblečení, obuv a sportovní vybavení. Zhruba třetina z těch, kteří si počkají na nižší ceny, však také předpokládá nákup různých druhů elektroniky či bílé techniky do domácnosti.

Češi evidentně stále mají rádi Vánoce a rádi si dávají dárky. Objem peněz, které jsou ochotni za ně utratit, ale už příliš neroste. Místo toho si dělají radost nákupy po svátcích, čímž si vlastně užívání Vánoc prodlužují,“ uzavřel Tomáš Motl.

Část lidí však slevy nevyužije, protože po svátcích nemá na nákupy dost peněz. Jako důvod to uvádí zhruba třetina z těch, kteří neplánují nakupovat v rámci povánočních slev.

Pro všechny se však nabízí řešení financování svátků a povánočních slev prostřednictvím kreditní karty. „Kreditní karta je ideální flexibilní platební nástroj, který může pomoci užít si naplno vánočních nákupů a povánočních slev a přitom se nijak neomezovat.,“ prohlásil ředitel segmentu kreditních karet Citibank Marek Dostál.

Navíc kreditní karta umožní levnější nákupy ve slevách i těm, kteří by je jinak pro nedostatek financí nevyužili,“ dodal Marek Dostál.

Mezi největší výhody používání kreditní karty od Citibank patří okamžitá dostupnost peněz, jejich čerpání od banky bez úroku až na 55 dní, flexibilní možnosti splácení a úroková sazba již od 9,9 % za rok.


Co ještě ukázal průzkum?


Zatímco na Silvestra se rádi vydáme za hranice svého bytu či domu, Vánoce jsou pro většinu lidí stále svátkem, jež chtějí trávit tam, kde také bydlí. Plných 94 procent lidí je hodlá trávit vysloveně doma, jen 3 procenta u příbuzných, 2 procenta u přátel a dokonce jen po jednom  procentu na chatě či chalupě, případně v restauraci.

Na Silvestra je to samozřejmě už jiné. Doma hodlá být jen něco málo přes polovinu respondentů průzkumu (56 %). Téměř čtvrtina (24 %) zamíří k přátelům, desetina (10 %) do restaurace. Nejčastěji vyrážejí ven samozřejmě mladí lidé; za přáteli či do restaurace hodlá zamířit přes 60 procent. Se zvyšujícím se věkem láká mnohem více domov, ale na rozdíl od Vánoc také třeba chaty a chalupy (nejvíce ve věkové skupině 45 až 59 let, a sice 7 %).

Věk ovlivňuje i ochotu lidí využít povánočních slev. Největší zájem o tyto nákupy projevují mladší lidé a ženy. Zájem o slevy pak klesá s věkem a nejnižší je u obyvatel ČR nad 60 let.

Zájem o slevy u mladších ročníků může zvyšovat jejich záliba ve sportovním vybavení a módním oblečení. Ve středních věkových skupinách naopak spotřebitele stále více láká elektronika do domácnosti, ve skupině od 30 až 44 let ji dokonce hodlá nakupovat ve slevách plná čtvrtina  respondentů,“ konstatoval manažer výzkumu české pobočky Citibank Tomáš Motl.

Největší zájem o vánoční slevy mají lidé s maturitou (53,7 %). U ostatních vzdělanostních skupin  jsou výsledky téměř shodné okolo 42 procent.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy