Sanoma Magazines Praha kvůli krizi zastaví sedm svých titulů

28.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 28. listopadu (ČTK) - Někteří vydavatelé časopisů na tuzemském trhu se obávají, že současná světová finanční krize bude mít v příštím roce dopad na jejich příjmy pocházející ze značné části z reklamy a na činnost jejich firem. Sanoma Magazines Praha kvůli krizi ukončí vydávání sedmi svých časopisů a propustí až 70 lidí. Také Ringier nedávno oznámil, že přestane vydávat bezplatný deník 24 hodin. Podle některých vydavatelství se ale krize jejich činnosti zatím nijak zvlášť nedotýká.

Výkonný ředitel Sanoma Magazines Praha (SMP) József Steff na dotaz ČTK uvedl, že firma přestane vydávat časopisy S tebou mě baví život, Kreativ, Překvapení v kuchyni, Báječná Neděle, TV Duel, Delicatesy a Living. "Musíme snížit stav redaktorů a dalších zaměstnanců, celkem asi o 60 až 70 lidí," uvedl Steff.

Podle něj se zcela jistě krize dotkne příjmů z inzerce v příštím roce a hospodaření Sanomy v Česku. Firmy reagují na krizi omezením výdajů na reklamu a marketing a stále více se nyní soustřeďují na krátkodobý výhled. Dlouhodobá obchodní strategie je nyní pro mnohé firmy až na druhém místě. "To bude mít jistě vliv na výsledky SMP v příštím roce," podotkl Steff.

Výkonný ředitel vydavatelství Bauer Media (BM) Jaromír Skopalík uvedl, že krize se na příjmech z inzerce počínaje říjnem projevila jejich snížením, i když zatím pouze kosmeticky a z pohledu celoročních příjmů nepodstatně. "Nicméně vliv je zde a je rozpoznatelný. BM bude jistě stejně jako jiné obchodní subjekty v Čechách a Evropě krizí zasažen," uvedl.

Pokud totiž bude více lidí bez práce a zvýší se i ekonomická nervozita v populaci, úsporná opatření se jistě projeví i v investování do zábavy, tedy i do nákupu časopisů. "Očekáváme tedy i pokles tržeb z prodejů. V jaké míře, zatím pouze odhadujeme," podotkl Skopalík.

Zastavení některého časopisu ze svého portfolia zatím BM neplánuje. "BM se na krizi připravuje tím, že nebude rozšiřovat svůj pracovní tým. Některé pozice, o které bylo plánováno společnost rozšířit a obsadit je, nyní obsazovat nebude," dodal.

"Zatím se (krize) neprojevila, ale očekáváme, že závěr roku bude krizí ovlivněn. Oproti loňskému roku v tomto období dojde k poklesu inzertního obratu," uvedl na dotaz ČTK předseda představenstva Economie Michal Klíma. Vydavatel Hospodářských novin a dalších dvou desítek odborných časopisů v souvislosti s krizí nezvažuje, že by některý titul zastavil nebo prodal.

"Do tohoto okamžiku nepozoruji nějaké zásadní vlivy na inzertní objemy v titulech našeho vydavatelství. Očekáváme,že zřejmě nesplníme úplně rozpočtované výnosy na tento rok, ale propad podle všeho nebude velký - v řádu několika procent," sdělil předseda představenstva Vltava-Labe-Press Miroslav Pavel s tím, že zatím se o příštím roce těžko hovoří.

Současná situace ekonomiky a finančních trhů se podle člena představenstva skupiny Mafra Romana Latuskeho nevyhýbá ani mediálnímu trhu. Přesto vydavatel Mladé fronty Dnes a Lidových novin chystá investice. "Pro příští rok plánujeme naopak několik velkých investic, které pozici mediální skupiny Mafra a jejích produktů na trhu ještě posílí," uvedl Latuske.

Podle šéfredaktora deníku Právo a zároveň předsedy představenstva vydavatelství Borgis Zdeňka Porybného se krize dosud na hospodaření firmy neprojevila. Zda se projeví, si nyní netroufá odhadnout. "Borgis v této chvíli žádné propouštění nechystá. Úspory jsou v Borgisu na pořadu dne vždy - i bez krize," uvedl Porybný.

"Podíváme-li se na průběh domnělé finanční krize v ČR, zjišťujeme, že je u nás té psychologie o něco více a že hraje významnou roli," míní výkonný ředitel vydavatelství Hachette Filipacchi 2000 Bronislav Kvasnička. Ekonomika ČR je podle něj v mnoha ohledech, například co se týče růstu HDP či míry nezaměstnanosti, na tom lépe než v západní Evropě.

"V tuto chvíli nepociťujeme projevy krize ani na příjmech, ani na hospodaření společnosti. Očekáváme, že se bude měnit struktura reklamních zadavatelů. To je výzva pro naši obchodní politiku," uvedl. "Neplánujeme ani redukci zaměstnanců, ani redukci portfolia," podotkl.

Vydavatelé budou muset podle Kvasničky přísněji posuzovat ziskovost svých produktů a to s sebou ponese i nepopulární rozhodnutí, tedy i zastavení některých produktů. "Nedomnívám se, že by to nějak významně ovlivnilo podíly na trhu," dodal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK