V "kybernetické pondělí" začíná v USA vánoční prodej na internetu

30.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

New York 30. listopadu (zpravodaj ČTK) - Přes 80 procent amerických internetových obchodů chystá na pondělí nejrůznější akce na podporu prodeje - od výrazných slev po dopravu zboží zdarma. Důvodem je poměrně mladá tradice, že v takzvané kybernetické pondělí, které navazuje na víkend po svátku Díkůvzdání, oficiálně začíná předvánoční on-linový prodej.

Letošní vyhlídky kvůli důsledkům hluboké finanční krize, která nutí zákazníky k šetrnosti a rozvaze při utrácení, ale nejsou nejlepší. Podle firmy ComScore, která sleduje obchodování na internetu, činil v prvních 23 listopadových dnech on-linový prodej 8,2 miliardy dolarů, což je o čtyři procenta méně než před rokem. Poprvé v historii tak v meziročním srovnání internetové nákupy klesly.

Spotřebitelé se ovšem mají na co těšit. "Jak se zákazníci letos zaměřují na cenu, budou on-linové obchody v extrémní konkurenci předkládat ty vůbec nejlepší nabídky," předpokládá Scott Silverman, výkonný ředitel Shop.org, internetové odnože americké Národní federace maloobchodu (NRF). Američané podle něho najdou o kybernetickém pondělí "tisíce možností k výhodné koupi".

Termín kybernetické pondělí se vžil poté, kdy internetoví prodejci zaznamenali trend, že lidé v pondělí po Díkůvzdání nakupují on-line ve zvýšené míře. Poprvé s tímto pojmenováním přišel Shop.org v roce 2005.

Přes počítače v zaměstnání se letos chystá vybírat dárky téměř 73 milionů lidí. Jde o více než polovinu (55,8 procenta) zaměstnanců, kteří mají v práci přístup k internetu. Ve srovnání s rokem 2005 je to téměř o 11 procent zaměstnanců více. Z mladých lidí do 34 let bude od pracovního počítače nakupovat sedm z každých deseti, zjistil průzkum společnosti BIGresearch.

Internetovému nakupování dávají lidé přednost hlavně kvůli pohodlí, že mohou zboží vybírat 24 hodin denně, vyhnout se frontám a srovnat ceny a kvalitu zboží s konkurencí. Velkou výhodou je dodávka zboží až do domu, a to zpravidla zdarma.

Zákazníci, kteří plánují letos nižší útraty, zmiňují jako hlavní důvod ekonomickou situaci. Pětina přiznává, že má letos na Vánoce méně peněz než loni. Zhruba každý desátý se od internetu odvrací, pokud si obchodník účtuje vysoké ceny za dopravu.

Kybernetické pondělí je sice populárním dnem, ale nikoli dnem s největšími internetovými výdaji. Nejvíc se při on-linových nákupech v USA utrácí druhé pondělí v prosinci, protože to bývá nejzazší termín pro dodání zboží do Vánoc. Internetová aukční síň eBay ho překřtila na "zelené pondělí".

Loni tento den připadl na 10. prosince, kdy Američané utratili na internetu rekordních 881 milionů dolarů, o 33 procent více než rok předtím. "Zelené pondělí" tak ve Spojených státech překonalo "kybernetické pondělí" o více než 270 milionů dolarů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK