Češi již začali ve velkém s vánočními nákupy

30.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 30. listopadu (ČTK) - Necelé čtyři týdny před Štědrým dnem začali Češi výrazně nakupovat na Vánoce. O první adventní neděli se jich do obchodů vydalo o desítky procent více než před týdnem. V nákupních košících končily zejména potraviny, lidé však již také začali s nákupem vánočních dárků, nejčastěji hraček, elektroniky a kosmetiky. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodními řetězci. Největší nápor v obchodech přijde podle obchodníků v dalších víkendech.

Počet nakupujících v provozovnách řetězce Ahold se proti minulému víkendu zvýšil až o 70 procent, řekl ČTK mluvčí Aholdu Libor Kytýr. Přestože objem nákupů podle něj poslední dobou často diskutovaná finanční krize neovlivnila, mění se obsah nákupních košíků zákazníků. Ti nakupují v poslední době častěji zlevněné zboží inzerované v letácích řetězce.

"Do obchodů Tesco přišlo za nákupem během prvního adventu ve srovnání s běžným víkendem přibližně o 20 procent více zákazníků, což je zhruba stejně jako vloni," uvedla mluvčí Tesca Eva Karasová.

Nárůst počtu zákazníků proti minulému víkendu potvrdil také mluvčí obchodního řetězce Globus Boris Malý. V porovnání s první adventní nedělí loňského roku byla ta letošní lepší, uvedl.

Podle obchodníků nakupovali Češi ve velkém zejména suroviny potřebné pro pečení vánočního cukroví, jako je mouka, máslo, mléko či vejce, vzrostl také prodej hotových těst.

Podle Karasově se nárůst prodeje u jednotlivých druhů zboží lišil v závislosti na regionu a pohybuje se v rozmezí deseti až 50 procent. Největší nárůst zaznamenal v Tesku prodej hraček a elektroniky, prodej potravin se zvýšil přibližně o 20 procent.

"Z elektroniky je největší zájem o LCD televize," řekla Karasová. Zákazníci mají podle ní zájem také o navigace, mini DVD přehrávače či mobilní telefony. "Mezi hračkami jsou v kursu interaktivní panenky a zvířátka, velký zájem je i o dětské notebooky," dodala.

Průměrného Čecha přijdou letošní Vánoce na zhruba 11.260 korun a jeho útraty za vánoční dárky, dekorace a potraviny budou o 290 korun vyšší než loni. Průměrná čtyřčlenná rodina tak na Vánoce utratí celkem zhruba 22.520 korun. Vánoční útraty Čechů jsou dvakrát vyšší, než jsou tyto výdaje například Lotyšů, Rumunů nebo Rusů. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost GE Money Multiservis vypracovala agentura TNS AISA.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK