Podle výsledků kontroly NKÚ bylo ze 430 kontrolovaných prodejů převedeno ve třetím kole soutěže 145 pozemků. Z toho v 62 případech se tendru účastnil pouze jediný zájemce, jenž platnou nabídku podal až ve třetím kole. Dosažená kupní cena u 145 pozemků ve třetím kole činila 8,2 milionu korun, což představuje propad proti nabídkové ceně z prvního kola o více než 35 milionů.
Ze 152 kontrolovaných výběrových řízení se 103 účastnil pouze jediný zájemce, který nabídku podal ve třetím kole. V něm bylo za cenu 17,5 milionu, která byla o 93 milionů nižší než cena pro kolo první, prodáno 182 nemovitostí, uvedla Burketová.
Kontrola také zjistila, že pozemkový fond do 13. dubna 2006 prodával státní pozemky přesto, že v daných katastrálních územích nebyly vypořádány restituční nároky. Podle Burketové tak fond postupoval navzdory tomu, že stejné zjištění obsahoval již kontrolní závěr NKÚ z minulosti a na nezákonnost jednání fondu upozornil také nález Ústavního soudu.
"Z kontrolovaného vzorku 225 kupních smluv v 90 z nich převedl PF ČR celkem 444 pozemků bez předchozí nabídky oprávněným osobám, i když v příslušných katastrálních územích nebyly vypořádány restituční nároky přes 81 milionů korun," uvedl prezident NKÚ František Dohnal.
Podle NKÚ je současná právní úprava prodeje státní půdy nedostatečná. Není prý například jasně stanovena povinnost obcí vyvěšovat na úřední desce oznámení o zahájení prodeje pozemků v termínu požadovaném PF ČR a zpětně oznamovat fondu počátek a konec vyvěšení. Zákon dále umožňuje splácet kupní ceny po dobu 30 let, aniž by omezoval minimální výše splátek. To způsobuje neúměrný nárůst pohledávek PF ČR, řekla Burketová. Právní úprava obchodní veřejné soutěže a veřejného řízení je podle kontrolorů málo podrobná. Legislativa podle nich navíc neřeší povinnost vytvářet rezervy státní půdy pro budoucí potřeby státu.