"Jedná se o první lokomotivu Českých drah pro komerční provoz s maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině," řekl ČTK ředitel realizace Škoda Transportation Marek Herbst. Nová lokomotiva podle něj zároveň jako první plně odpovídá teprve nyní zaváděným evropským předpisům, takzvaným TSI normám, týkajícím se mezinárodní provozuschopnosti.
První testy ukázaly, že nová lokomotiva splňuje nejpřísnější bezpečnostní limity, například v protipožární ochraně. Je také vysoce odolná proti nárazu do překážky. Podle Herbsta jsou třeba v oblasti kabiny strojvůdce deformační zóny, které při případné kolizi pohltí velké množství energie. Například při nárazu v rychlosti 110 kilometrů v hodině do překážky typu nákladního vozu s cisternou zůstane prostor kolem strojvůdce nepoškozený.
Podle Herbsta ve světě existují včetně Škody Transportation pouze čtyři výrobci podobných lokomotiv. Nová pohonná jednotka vznikala 4,5 roku. Poprvé byla představena v září na veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Zájem o ni projevili nejen evropští, ale i američtí dopravci, dodal Herbst. Firma je podle něj schopna ročně vyrobit 20 až 30 lokomotiv.
Podle Kocourka objednaly České dráhy 20 těchto lokomotiv v celkové hodnotě 2,5 miliardy korun. Jsou určeny pro provoz na tratích koridorů v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku.
Jedna z vyrobených lokomotiv se už podrobila první části testů zaměřených mimo jiné na ladění trakce a pomocných pohonů nebo nastavení dílčích přístrojů. Teď se vůz vrátí do Plzně ke kontrole. Na velimský okruh k dalšímu testování znovu přijede spolu s druhou vyrobenou lokomotivou na přelomu ledna a února. Do června absolvují 275 dalších zkoušek. Bude nutné mimo jiné prokázat, že splňují všechny předpisy nejen české legislativy, ale i legislativy zemí, v nichž budou jezdit.