Lidí v obchodech přibývá, loňský rok asi není překonán

07.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. prosince (ČTK) - Obchodníci již začínají naplno pociťovat blížící se Vánoce. Do obchodu zamířilo o tomto víkendu až o třetinu více lidí než před týdnem. Ve srovnání s loňskem ovšem obchodníci výraznější nárůst nezaznamenávají, spíše naopak. Zákazníci mají zájem především o luxusnější potraviny, kosmetiku a v případě elektroniky spíše o drobnější zboží a LCD televizory. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky.

"Oproti loňskému roku vzrostl prodej čerstvých a trvanlivých potravin až o 25 procent. Zákazníci mají zájem i o luxusnější a exkluzivní zboží. Jedná se zejména o exotické ovoce, gurmánské speciality (uzeniny a sýry), plody moře, zvěřinu, kvalitní čokoládové výrobky a alkoholické nápoje," uvedla mluvčí obchodního řetěze Tesco Eva Karasová. To podle ní ukazuje na fakt, že Češi mají rádi Vánoce a stále více si rádi na svátky přilepší, tedy koupí to, co si během roku nedopřejí.

Celkově se podle Karasové nárůst prodeje jednotlivých druhů zboží řádově pohybuje v desítkách procent, od 10 do 50 procent. Vedle potravin je největší zájem o zboží, které nejčastěji lidé nakupují jako vánoční dárek. Jde o hračky, vybavení do domácnosti, kosmetiku, oděvy, zimní obuv, vybavení na zimní sporty a LCD televize.

Přetrvávající zájem o LCD televize potvrzuje i mluvčí sítě elektroprodejen Euronics Bohuslav Komín. Televize tak stále zůstávají již pomalu tradičním rodinným vánočním dárkem. V případě ostatní elektroniky ovšem lidé podle něj nakupují spíše menší zboží, jako holicí strojky nebo meteorologické stanice. Malý zájem je před Vánocemi tradičně o bílou techniku, například ledničky.

Ve srovnání s předchozími víkendy je podle Komína na velkém nárůstu zákazníků vidět, že se Vánoce blíží. "Na druhou stranu ve srovnání s loňskem ten zájem není velký. Lidí je hodně, ale pak si vyberou levnější věci," řekl ČTK. Tržby tak podle něj jsou v meziročním srovnání nižší než loni.

"Do obchodů Tesco přišlo za nákupem během tohoto víkendu ve srovnání s běžným víkendem o 30 procent více zákazníků, to je obdobně jako vloni," dodala Karasová.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK