Tatra nedávno oznámila propouštění víc než 800 zaměstnanců kvůli světové hospodářské krizi. Zbavila se tak přibližně pětiny z 4400 zaměstnanců. Ve většině se provozů bude zhruba do konce března 2009 pracovat jen tři týdny v měsíci. Firma tak sníží náklady na mzdy a energie. Náklady na vývoj ale omezovat nebude, uvedl už minulý týden šéf firmy Adams.
Dnes to potvrdil. "Čelíme celosvětové krizi, která má dopady na průmysl na celém světě a také Tatra těmto dopadům čelí. Tato situace dokonce ještě zvyšuje důležitost spolupráce s univerzitou. Musíme vylepšit naše vozy a zvýšit jejich konkurenceschopnost, nalézt a vyvinout nové materiály ke konstrukci nákladních vozidel," řekl dnes Adams.
Tatra chce ve spolupráci s VUT vyvíjet především ekologicky šetrnější motor splňující normu EURO 6. Ten by měl být připraven v roce 2010. Kromě toho bude vyvíjet také hybridní a elektrické motory, které chce v budoucnu využít pro svá auta.
"Tato smlouva je jakousi formalizací vztahu s podnikem a umožní našim studentům těsnější vazbu na praxi a přinese nám učitele z praxe do prostředí univerzity, což je obojí naším strategickým cílem," uvedl rektor brněnské školy Karel Rais.
Do ekologických pohonů v posledním období investuje i řada světových automobilek. Jejich plány by ale mohla zbrzdit právě světová finanční krize. Právě na vývoj takzvaných zelených pohonů by mohly například automobilky z EU dostat nejméně pět miliard eur (asi 126 miliard Kč). Ještě větší finanční pomoc od státu, až kolem 350 miliard korun, by měly dostat americké automobilky.