Silničáři využijí tisíce tun soli ušetřených minulou zimu

08.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 8. prosince (ČTK) - Silničáři během nastávajícího zimního období využijí tisíce tun soli, které jim zbyly v zásobnících kolem silnic a dálnic z minulé nepříliš tuhé zimy. S přebytkem soli hospodařila údržba již podruhé, jen ve skladech kolem rychlostních silnic a dálnic zbylo letos na jaře přes 21.000 tun. Rok předtím to bylo zhruba 17.000 tun, vyplývá z informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

V plánech na udržení sjízdnosti rychlostních komunikací počítá ŘSD na zimu se zhruba 40.000 tunami, na celou silniční síť může padnout přes 200.000 tun posypových solích. "Dopředu nelze určit, jaké bude počasí, může se stát, že náklady budou extrémní nebo naopak minimální," řekla mluvčí ředitelství Martina Vápeníková.

Za pravdu jí dává vývoj v uplynulých čtyřech letech. Zatímco minulou a předminulou zimu panovalo vcelku příjemné klima a silničáři spotřebovali na dálnicích sotva polovinu připravené soli, během tuhých zim 2004/2005 nebo 2005/2006 museli sůl dokupovat, což se výrazně projevilo v nákladech. Tuna soli v zimě stojí 3100 korun, což je o 500 korun více než v létě.

Celkové náklady na údržbu 6800 kilometrů silnic první třídy a 1000 kilometrů dálničních komunikací odhaduje ŘSD každoročně zhruba stejně na 1,2 miliardy korun. Z toho na silnice první třídy počítá s 800 miliony korun. Největší část nákladů spolknou mzdy pracovníků, úspory za nepoužitou sůl se proto pohybují pouze v řádech desítek milionů. Uspořené peníze ŘSD investuje do údržby silnic v létě.

Celkem se v České republice udržuje 52.400 kilometrů dálnic a silnic, což je zhruba 96 procent sítě. O dálnice a rychlostní silnice se stará ŘSD, někdy prostřednictvím soukromých firem, odpovědnost za silnice nižších tříd nesou kraje. Jejich výdaje na zimní údržbu se odhadují na necelé dvě miliardy. Nejnákladnější je přitom údržba dálnic.

Vzhledem ke značnému rozsahu silniční sítě má zimní údržba jasná pravidla. Komunikace jsou rozděleny podle důležitosti do tří skupin, přičemž u každé skupiny mají silničáři jiné časové limity pro zprůjezdnění. Přednost mají rychlostní silnice a dálnice, které musejí být průjezdné nejpozději do dvou hodin od výjezdu sypačů a pluhů. Naopak u málo významných silnic druhé a třetí třídy mají silničáři 12 hodin času.

Pro zajišťování zimní údržby bude letos k dispozici přibližně 1500 sypačů, 160 sněhových fréz, 260 šípových pluhů, 650 nakladačů posypových materiálů a 1600 dalších strojů. Zpravodajství o sjízdnosti silnic zajišťuje Národní dopravní informační centrum v Ostravě.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK