Klienti Všeobecné zdravotní pojišťovny dostanou možnost výrazně si zkrátit čekací dobu, kterou stráví u praktického lékaře, ale i u specialisty. Pilotní fázi projektu Akord spustí VZP od ledna v Plzeňském, Ústeckém, Jihočeském a Moravskoslezském kraji. Během následujících tří let by se do tohoto systému kvality péče mělo zapojit všech 6,5 milionů pojištěnců VZP a přes 20 tisíc lékařů a zdravotnických zařízení.
Akord přináší změnu v tom, že praktičtí lékaři budou svým pacientům, po předchozím objednání, garantovat maximální čekací dobu 15 minut. Dále je budou v případě potřeby elektronicky či telefonicky objednávat na určitou hodinu ke specialistům na navazující odborné vyšetření. Pacient tedy nebude ztrácet čas domluvou návštěvy a nebude muset absolvovat mnohdy úmorné čekání na vyšetření. Systém navíc postupně umožní i elektronické sdílení zdravotnické dokumentace mezi všemi lékaři, kteří se na léčení pacienta budou podílet. To výrazně zefektivní a zkvalitní péči o pacienta a předejde se tak zbytečnému plýtvání léky.
„Cílem projektu je zajistit kvalitu a klientský komfort zdravotních služeb a zároveň dosáhnout větší efektivity při nakupování této zdravotní péče. U lůžkové péče se pojišťovna prioritně zaměří na efektivní systém jejího nasmlouvání, při dodržení garance kvality, a to jak u velmi nákladné péče, tak u velmi časté péče, která vyžaduje hospitalizaci. V ambulantní péči pak chceme primárně klást důraz na zvýšení komfortu pojištěnců, na účelnost léčení a na vzájemnou koordinaci služeb. To vše je hlavním obsahem projektu,“ říká Pavel Vepřek, ředitel odboru strategie a rozvoje VZP.
VZP se projektem kvality péče hlásí k větší odpovědnosti za zdravotní služby poskytované jejím pojištěncům a ujímá se aktivnější role v jejich zajištění. „Zapojení do programu však není povinné ani pro pacienta ani pro lékaře,“ zdůrazňuje Pavel Vepřek. Svobodná volba výběru lékaře bude i nadále zachována. Pro pacienta, který se nebude chtít spolehnout na databázi lékařů zapojených do programu kvality péče, se nic měnit nebude. Praktik mu pouze vypíše doporučení a vše ostatní si pacient zařídí sám.
Zdravotnické zařízení v souvislosti se vstupem do projektu Akord:
- bude viditelně označeno logem projektu
- povede elektronickou dokumentaci v elektronicky zabezpečené formě
- bude komunikovat s VZP, zdravotnickými zařízeními a pojištěnci přednostně elektronickým způsobem
- vede objednávkový systém a pojištěnce objednává k vyšetření na přesně stanovené termíny s čekací dobou nepřesahující obvykle 15 minut
- přizpůsobuje smluvně dohodnutý počet a rozložení ordinačních hodin potřebám pojištěnců
- zajišťuje objednání pacientů ke specializované či nemocniční péči a bude pacienty směřovat do zdravotnického zařízení v rámci systému kvality péče, s výjimkou, kdy v systému kvality péče není potřebná odbornost nebo síť zdravotnických zařízení nemá volnou kapacitu v požadované odbornosti.
K seznamu lékařů, kteří vstoupili do pilotního projektu kvality péče Akord, se zájemci již brzy dostanou přes internetové stránky VZP a tyto informace budou také k dispozici na pobočkách pojišťovny.