"Jsou řetězce jako například Makro, Globus nebo Ahold, které se takového hodnocení alespoň podle současných výsledků nemusejí obávat. Pro ostatní řetězce může náš žebříček sloužit také jako motivační prvek," uvedl Šebesta. Inspekce chce podle něj v budoucnu takto hodnotit všechny obchody, které kontroluje. "Podobné snahy se již objevují v několika zemích Evropy," podotkl Šebesta.
Obchodníci měli problémy s kvalitou prodávaných potravin hlavně v roce 2005. SZPI tehdy v prodejnách několika obchodních řetězců odhalila manipulaci s dobou trvanlivosti a prodej prošlých potravin a zkaženého masa. Inspekce tehdy ve 446 správních řízeních rozdala obchodním řetězcům pokuty celkem za 19 milionů korun. Nejvíce pokutovaným obchodním řetězcem byla právě společnost Ahold, která si v 86 správních řízeních vysloužila sankce za téměř 7,6 milionu korun.