Dohodnutý návrh pokrývá klíčové body plánu, konečné podrobnosti však budou muset být ještě dojednány. Sněmovna reprezentantů by o předběžné verzi plánu měla hlasovat ještě dnes a poslat ji pak k jednání do Senátu. Klíčoví zákonodárci vyzvali prezidenta George Bushe i nově zvoleného Baracka Obamu, aby pomohli získat pro návrh podporu v obou stranách u stále ještě skeptických zákonodárců.
"Tvrdá práce obou stran se vyplatila," řekl k dohodě demokratický senátor Carl Levin z Michiganu, státu, kde je ústředí všech tří amerických automobilek.
Záchranné krátkodobé úvěry by měly umožnit GM a Chrysleru odvrátit do března hrozící bankrot. Ford okamžitou pomoc nepotřebuje a chce pouze přístup k úvěru v případě zhoršení situace. Peníze přijdou, jak navrhovala vláda od začátku, z fondu ministerstva energetiky. Fond byl schválen již v září a byl určen k podpoře vývoje úspornějších a ekologických vozů.
Americké automobilky minulý týden požádaly Kongres o státní úvěrovou pomoc v celkové sumě 34 miliard dolarů, tedy mnohem více než 25 miliard dolarů, o něž žádaly ještě v listopadu. Bush spolu s řadou republikánských zákonodárců vyjadřoval pochyby, zda budou automobilky schopny vůbec dlouhodoběji přežít. Obama se zasazoval o pomoc, zdůrazňoval však, že by měla být podmíněna jejich úplnou restrukturalizací.
Americký automobilový trh je nyní v těžké krizi kvůli ekonomické recesi a obtížnějšímu přístupu k úvěrům v důsledku finanční krize. V listopadu prodej automobilů včetně vozů zahraničních automobilek klesl meziročně o 36,7 procenta.