Předvánoční slevy letos poprvé zorganizovala síť hypermarketů Globus, která dosud zlevňovala vždy až po vánočních svátcích. Předvánoční výprodej hypermarkety Globus zahájí 12. prosince a zařadí do něj 7700 položek z oblasti textilu, konfekce a obuvi, přičemž ceny tohoto zboží půjdou dolů až o 70 procent.
"Zahájením rozsáhlého výprodeje sortimentu textilu, konfekce a obuvi chceme zákazníkům umožnit nákup se slevou ještě před vánočními svátky a kompenzovat tak letošní trochu nevánoční počasí, které k nákupům tohoto sortimentu zatím příliš neinspiruje," sdělil jednatel společnosti Globus ČR Petr Vyhnálek.
Slevy před vánočními svátky nabízí také obchodní řetězec Tesco. "Zákazníci mohou využít stejně jako loni různé předvánoční nabídkové akce, aby si mohli před svátky vybrat dárky ze široké nabídky zboží. Cílem je rozložit nakupování na delší období, aby si lidé mohli dárky vybrat i v klidu," řekla mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. Dodala, že zákazníci si mohou každý týden vybrat určitý druh zboží za zvýhodněnou cenu. "Dárky i potraviny lze nakoupit v daném termínu podle typu akce v průměru o 25 až 30 procent levněji," uvedla.
Slevy zimního zboží již několik týdnů mají specializované prodejny s textilem či sportovními potřebami. Podle zástupce jednoho z významných tuzemských obchodníků, který si nepřál být jmenován, letos obchodní řetězce začaly s velkým předstihem hromadně zlevňovat zimní zboží, protože se obávají, že jim po Novém roce kvůli nižší poptávce způsobené teplým počasím i obavami lidí z finanční krize zůstanou plné sklady. "Hlavně specializované řetězce mají plné sklady a teď zjistily, že letošní prodeje nesplňují jejich očekávání. Všichni proto zlevňují a slevy se týkají především nepotravinářského zboží," uvedl.
Šéfové obchodních řetězců s napětím očekávají, jaké budou jejich letošní vánoční tržby poté, co globální ekonomická krize dorazila i do Česka v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu říjnového zahraničního obchodu do téměř čtyřmiliardového schodku. Vánoce jsou totiž pravidelně nejsilnějším prodejním obdobím v roce, kdy obchodníci hlásí rekordní tržby. Již říjen byl podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška ovlivněn globální finanční krizí a v dalších měsících mohou spotřebitelé negativně reagovat na zvyšující se nejistotu na pracovním trhu. "Předpokládám, že vánoční nákupy budou v reálném vyjádření letos slabší než loni," upozornil.
Jeho slova potvrzuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a šéf Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka. "Když se podívám na obrat za měsíc listopad, tak to je katastrofa. Nečeká nás (obchodníky) v budoucnu nic zvláště moc dobrého," prohlásil Juračka. Dodal, že například rostoucí nezaměstnanost pocítí obchodníci vždy mezi prvními.
Podle Vyhnálka je ale zatím počet zákazníků v hypermarketech Globus ve srovnání s loňskem mírně vyšší a "lehce vzrostlo" i množství prodaného zboží. Útraty jsou však meziročně nižší, protože v závěru loňského roku byly podle Vyhnálka potraviny většinou výrazně dražší. Například mléčné výrobky jsou letos až o polovinu levnější, uvedl. Vyšší předvánoční prodej než loni zatím hlásí také Tesco Stores ČR. "Oproti loňskému roku vzrostl prodej čerstvých a trvanlivých potravin až o 25 procent," řekla Karasová. Celkově se podle ní nárůst prodeje jednotlivých druhů zboží řádově pohybuje v desítkách procent, od 10 do 50 procent.
Méně optimistický byl ale po posledním víkendu mluvčí sítě elektroprodejen Euronics Bohuslav Komín. Ve srovnání s předchozími víkendy bylo podle něj na velkém nárůstu zákazníků vidět, že se Vánoce blíží. "Na druhou stranu ve srovnání s loňskem ten zájem není velký. Lidí je hodně, ale pak si vyberou levnější věci," řekl Komín. Tržby tak podle něj jsou v meziročním srovnání nižší než loni.