Automobilový průmysl chce propustit 13.500 lidí

10.12.2008 | , Reuters
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Automobilový průmysl, tahoun české ekonomiky, v příštích měsících zruší přes 13.500 pracovních míst, když na něj dopadá recese v eurozóně. Objem...

... výroby v příštím roce přesto poroste.

Sdružení automobilového průmyslu (SAP) ve středu navýšilo odhad celkového počtu rušených míst na 13.552 ze 3000 předpovídaných v říjnu. Důvodem je propad poptávky v Evropě.

Počet zaměstnanců v sektoru klesne do června 2009 na 124.648, přičemž nejhůře se pokles dotkne výrobců součástek, ukázal průzkum mezi 80 procenty ze 160 členů asociace.

"Téměř 70 procent autofirem uvažuje o propouštění. Největší propady jsou u dodavatelského sektoru, kde se jedná o propuštění více než 10.000 pracovníků," řekl tajemník sdružení Antonín Šípek po setkání zástupců hlavních členů SAP.

Automobilový sektor představuje 21 procent českého vývozu.

Finanční sektor v České republice je téměř nedotčen globální krizí, ale firmy jsou na tom mnohem hůř.

Centrální banka i vláda opakovaně snížily předpovědi hospodářského růstu, jež se nyní pohybují pod 3 procenty.

Hrubý domácí produkt ve třetím kvartále stoupl o 4,2 procenta, což je nejpomalejší růst za čtyři roky, uvedl ve středu Český statistický úřad [ID:nVOD028673].

Automobilky, v jejichž čele stojí Škoda Auto ze skupiny Volkswagen <VOWG.DE> a TPCA, společný podnik firem Toyota a Peugeot <7203.T> <PEUP.PA>, podržely v říjnu sníženou předpověď růstu letošní produkce o 4 procenta na 969.017 vozů.

V příštím roce by měla produkce dál expandovat s tím, jak zahájí provoz nošovická továrna Hyundai Motor <005380.KS>.

"Myslím, že letos se budeme pohybovat na hranici milionu vyrobených vozů a v příštím roce, protože se čeká náběh výroby v Hyundai, jeden milion překročíme" řekl Martin Jahn, šéf ruské divize Volkswagenu a zároveň předseda sdružení.

"Ale nemůžeme očekávat... v době recese tak masivní nárůst výroby, jak jsme byli zvyklí," dodal Jahn.

Automobilky napříč kontinentem ohlásily zásadní omezení produkce kvůli poklesu poptávky a mnohé továrny během vánočních svátků na dlouho zastaví své výrobní linky.

Prodej aut ve Francii klesl minulý měsíc o 14 procent, zatímco v Německu sjel o 18 procent, takže tamní automobilový sektor míří k nejhoršímu ročnímu výsledku od znovusjednocení země v roce 1990.

Škoda Auto, největší česká firma podle obratu, již ohlásila prodloužení odstávky naplánované na druhou polovinu prosince až do 11.ledna. Plánované omezení výroby ve třech posledních měsících letošního roku sníží objem produkce o 31.000 vozů.

Člen představenstva Škody Auto Holger Kintscher koncem listopadu uvedl, že společnost letos očekává 9,5procentní růst prodejů na 690.000 vozů a pro příští rok odhaduje stagnaci.

Na druhou stranu kolínská automobilka TPCA v říjnu oznámila, že v příštím roce plánuje zvýšit kapacitu o 20.000 vozů na 340.000 aut - i přes pokles automobilových trhů - díky rostoucí poptávce po malých, ekonomických autech.

[PRŮHONICE/Reuters/Finance.cz]

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK