Jestliže po otevření hranic mnoho bavorských obchodníků pohlíželo na Čechy jako na podezřelé osoby, 19 let poté tvoří čeští zákazníci "pevnou veličinu v obratu" místních obchodníků, píše bavorský list. Nejvíce se to týká obchodů s elektronikou či oblečením. "Přispívají mi k obratu zhruba 25 procenty," potvrzuje Jürgen Kögler, majitel stejnojmenného obchodu s elektrickými potřebami a zároveň předseda svazu maloobchodníků ve městě Furth im Wald.
Nároky českých zákazníků se přitom během let zcela změnily. Ztratili zájem o levné zboží a vyhledávají cenově výhodné výrobky vysoké kvality. Kupní síla se postupně vyrovnává a některé druhy zboží jsou už na německé straně hranice cenově příznivější než v Česku. "Zákazníci ze sousední země chtějí drahé zboží," potvrzuje majitel obchodu se sportovními potřebami a módou Wolfgang Schromm. "Zákazníci z Česka chtějí kvalitu, velký výběr a dobře poradit," dodává Kögler.
Zvýšenou koupěchtivost i koupěschopnost českých sousedů potvrdila na základě empirických dat i studie, kterou vypracovala se svými spolužáky německá studentka geografie Veronika Loiblová (24). Studenti vyzpovídali dohromady 243 českých "nákupních turistů" v příhraničních městech Cham, Waldmünchen, Furth im Wald a Bad Kötzting. Výhodné nákupy uvedlo jako nejdůležitější důvod cesty do okresu Cham 80 procent českých návštěvníků.
Výzkumný tým rovněž zjistil, že čím hodnotnější zboží si chtějí Češi opatřit, tím delší cestu jsou ochotni vážit. "Kvůli drahým lyžím se zákazníkům z Česka vyplatí delší cesta," potvrdil Schromm.
Před několika lety tomu bylo naopak. Tisícovky Bavorů jezdily pravidelně utrácet do České republiky, kam je lákal levný benzin, cigarety, holiči i levné oblečení a pirátská DVD od Vietnamců.
Studie Veroniky Loiblové ozřejmuje, jaký potenciál dalšího zvyšování obratu nyní mají naopak bavorští obchodníci v českých zákaznících. Proto chce oblastní obchodní komora místní podnikatele motivovat k rozšiřování nabídek šitých na míru českým nakupujícím. Obchodníci mají Čechům vycházet vstříc i jazykově. Dobrým krokem k posílení kontaktů by prý bylo vyvěšování vítacích cedulí v českém jazyce.
Jürgen Kögler už je dál. K nákupům do jeho obchodu zve Čechy nápis "Zde mluvíme česky".