"V noci ze soboty na neděli bude potřeba přichystat vozy do nových vlakových souprav, a proto dojde k menším úpravám řazení a tras vlaků," uvedl mluvčí ČD Ondřej Kubala. Některé nově zavedené spoje, které by měly vyjíždět v sobotu před půlnocí, budou začínat až ve stanicích, ve kterých stavějí podle nového jízdního řádu až po půlnoci.
Základní jízdné podraží o dvě koruny; v souvislosti s tím se zvedne i zákaznické jízdné. Podraží i zákaznická karta na tři roky, za kterou cestující nově zaplatí 990 Kč místo dosavadních 600 Kč. O dvě stovky na 2000 Kč zdraží také populární kilometrická banka.
Zvyšuje se cena i dalších jízdenek a věrnostních karet. Výrazně si připlatí senioři nad 70 let, kteří s takzvaným Senior pasem mohou jezdit vlakem zdarma. Za roční Senior pas zaplatí o téměř 400 korun více než nyní, celkem 990 korun. Více zaplatí i studenti, kteří dosud měli slevu 55 procent z obyčejného jízdného, od prosince to bude 45 procent.
Nový jízdní řád zkracuje jízdní dobu pendolin mezi Prahou a Ostravou vůbec poprvé pod tři hodiny, z nynějších tří hodin a 12 minut na dvě hodiny a 59 minut. Pendolina budou v Praze odjíždět z hlavního nádraží, dnes jsou jejich startovní stanicí Holešovice. Na trase Praha - Brno pojede každou hodinu vlak vyšší kategorie, EuroCity, InterCity nebo pendolino.
Novinkou jsou také rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram a Písek. Na jižní Moravě vznikne rychlé spojení centra Brna se Slováckem. Nové spěšné vlaky ujedou vzdálenost Brno - Hodonín za hodinu a šest minut. Přidáním nových vlaků se zkrátí intervaly mezi spoji také na trasách Praha - Ústí nad Labem, Praha - Turnov, Praha - Rakovník a České Budějovice - Brno. Vlaky přibudou především v dopoledních hodinách.
V regionální dopravě je zřejmě největší novinkou zavedení příměstského systému linek s označením "S" v ostravské aglomeraci. Tento systém zatím funguje pouze v Praze. Zásadní změny čekají i cestující v metropoli, která si objednala o 33 procent větší objem dopravy než letos. Například mezi Radotínem a hlavním nádražím pojedou ráno vlaky každých deset minut.
V mezinárodní dopravě se nově zavádí vlak EuroCity Avala z Prahy do Bělehradu. Jde vůbec o první přímé vlakové spojení Prahy se srbskou metropolí. Dráhy také posílí spojení na sousední Slovensko, kam vedle dosavadních spojů budou vypravovat nový noční vlak vyšší kategorie EuroNight a nový denní autovlak do Košic.
Celkem dráhy budou od prosince vypravovat denně 7187 spojů, což je mírně méně než nyní. Počet ujetých kilometrů se ale zvýší. Za celou dobu platnosti nového jízdního řádu vlaky ČD ujedou téměř 125 milionů kilometrů, což je o 3,6 procenta více než letos. Je to dáno prodloužením některých tras.