Omezení výroby ve Škodě zasáhne dodavatele

12.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. prosince (ČTK) - Chystané omezení výroby ve Škodě Auto na čtyři dny v týdnu v prvním pololetí příštího roku se negativně dotkne většiny dodavatelů automobilky. Budou muset omezit výrobu a někteří i propouštět. Ekonomové ale hodnotí opatření Škody při klesající poptávce jako krok správným směrem, který zabrání propouštění většího množství kmenových zaměstnanců. Uvedli to v anketě ČTK.

"Omezení produkce Škody Auto tak pravděpodobně povede ke snížení exportní bilance v roce 2009. S ohledem na poslední opatření vlády usuzujeme, že si je vláda tohoto faktu vědoma a již zahajuje všeobecné kroky k podpoře exportu pro všechny podnikatele jako například posílení úvěrového rámce České exportní banky," řekl partner Ernst&Young Milan Kočka.

Automobilka omezí kvůli hospodářské krizi výrobu od ledna do června. Důvodem je pokles poptávky po vozech především na nejdůležitějších západoevropských trzích. Výroba bude stát vždy v pátek, výjimkou bude linka vyrábějící roomstery, která se zastaví vždy v pondělí. Zaměstnanci zůstanou doma za 75 procent průměrného výdělku, v únoru navíc s denním příplatkem 50 korun.

Generální ředitel Cadence Innovation Pavel Neuman očekával, že Škodovka oznámí přechod ze tří směn na dvě. "Z toho důvodu jsme již ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku snížili v našich závodech kapacitu tak, že pracujeme zhruba čtyři dny v týdnu, v tomto režimu budeme tedy pokračovat i v prvním pololetí příštího roku," řekl ČTK Neuman. Cadence Innovation je dodavatelem plastových dílů, zakázka pro škodovku představuje 62 procent tržeb společnosti.

Zdeněk Kadlček, jednatel společnosti Kasko ze Slavkova na Uherskohradišťsku, dnes ČTK řekl, že zatím není schopen odhadnout, zda a v jaké míře se omezení Škody Auto firmy dotkne. "Je to pro mě nová informace. Když jsem naposledy mluvil se zástupci Škody, tak mě ujistili, že omezí výrobu jen v lednu a poté pojedou normálně," reagoval. Zároveň ale připustil, že na takové omezení budou muset reagovat. "Je možné, že výrobu také omezíme na čtyři dny," dodal.

Kasko ze Slavkova na Uherskohradišťsku se zabývá především vývojem a vstřikováním plastových výlisků a výrobou forem. Přibližně 24 procent celkového objemu výroby tvoří zakázky pro Škodu Auto.

Firma Unispo, která na Mladoboleslavsku vyrábí automobilové komponenty, by za současného stavu musela přistoupit k propouštění. To by se v první řadě týkalo lidí, kteří mají zajištěné jiné příjmy, jako jsou například brigádníci. "Myslím, že nastalá situace se už dotýká každého zaměstnance v jakékoliv dodavatelské firmě. Možností by snad bylo, kdyby vláda snížila sociální a zdravotní odvody za zaměstnance, jinak to například my neutáhneme. Propouštění by bylo nevyhnutelné," řekl jednatel Miroslav Plch. Pro jeho firmu, která zaměstnává 65 lidí, představuje Škoda Auto zhruba 35 procent obratu. Firma už naplánovala stejně jako Škoda odstávku na posledních 14 dní v roce, v lednu by pak Unispo mělo začít vyrábět nejdříve 5. ledna.

Zkrácení pracovního týdne ve Škodě Auto pocítí i strakonická strojírenská firma ČZ. Ta pro největšího českého výrobce aut opracovává díly pro motory a převodovky. Jaké konkrétní dopady na podnik bude mít omezení výroby ve Škodovce, není ale zatím jasné. Podle mluvčího ČZ Jana Pěnkavy se dá uvažovat o stejném kroku, jaký přijme mladoboleslavský podnik, tedy čtyřdenní výrobě. ČZ zároveň kvůli hospodářské recesi neplánuje pro příští rok navyšování mezd. Platy by se měly měnit průběžně v závislosti na aktuální produkci a zakázkách, dodal mluvčí podniku.

Jen minimálně by se omezení mělo dotknout třeba výrobce autobrzd TRW Lucas Varity v Jablonci. "Dodáváme jen brzdy pro Superby," poznamenal personální ředitel Vladimír Zákoucký. Kvůli menšímu odbytu ale většina výroby v Jablonci už dnes končí a linky začnou znovu nabíhat od 5. ledna.

Pro firmu Witte Automotive Nejdek, která vyrábí zamykací systémy a kliky pro automobilový průmysl, ohlášené omezení produkce ve Škodě Auto žádné dopady prozatím nemá. Pro mladoboleslavskou automobilku dodává pouze čtyři procenta z celkového objemu své produkce, řekla mluvčí firmy Martina Poštová. "Našim hlavním zákazníkem je sice koncern Volkswagen, ovšem nikoliv Škoda," uvedla mluvčí.

Původně měla mladoboleslavská automobilka v příštím roce vyrobit přes 700.000 aut, podle posledních plánů je to o 130.000 vozů méně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK