U polských podniků se výhled meziročně snížil také zhruba o třetinu, loni předpovídalo potřebu rozsáhlejších kanceláří 51 procent z nich. Nejmenší pokles vykázalo Maďarsko, kde před rokem očekávalo rozšíření administrativních prostor 27 procent společností. V Česku největší podíl firem, 68 procent, v kancelářích za rok počítá se stejným počtem zaměstnanců.
Na pravděpodobný pokles poptávky po tuzemských kancelářích v příštím roce kvůli krizi na finančních trzích upozornila už dříve poradenská společnost CB Richard Ellis. Nárůst množství administrativních ploch bez nájemců v roce 2009 předpověděla i poradenská společnost DTZ. Někteří developeři už proto na komerčním realitním trhu zastavili výstavbu kancelářských budov.
Průzkum GfK také zjistil, že pro tuzemské firmy jsou nejdůležitějším rozhodovacím faktorem pro výběr kanceláří spokojenost a dobré pracovní prostředí zaměstnanců. Druhé nejvýznamnější jsou výdaje za energie. V Maďarsku je tento faktor třetí a v Polsku až šestý nejdůležitější.
"Rozdílná váha přikládaná výdajům za energie při výběru nových kancelářských prostor ukazuje na rozdíly v přístupu k otázkám ochrany životního prostředí," uvedla Skanska. Zájem tuzemských firem o ekologičnost provozu jejich kanceláří ukázaly i další výsledky průzkumu; pro většinu podniků je důležité využívání obnovitelných zdrojů energie, ekologicky šetrných materiálů a dostupnost linek veřejné hromadné dopravy.
Řada společností v Česku přitom už opatření ke snižování ekologických dopadů provozu kanceláří uskutečnila. Celkem 53 procent firem uvedlo, že třídí odpad, 14 procent zavedlo energeticky úsporné formy vytápění a desetina v průzkumu dotázaných firem podnikla kroky ke snížení spotřeby energie.
Průzkum sledoval i rozvržení administrativního prostoru v podnicích. V České republice jsou obvyklejší jednotlivé místnosti, tvoří 42 procent kanceláří. V podílu otevřeného kancelářského prostoru (open office space) ze tří zkoumaných zemí vede Maďarsko se 37 procenty, v Česku je tento typ administrativních ploch zastoupen 15 procenty.
Agentura GfK průzkum provedla letos v říjnu mezi 200 podniky v každé ze tří zkoumaných zemí. Dotazované společnosti zastupovaly hlavně odvětví výroby, dopravy a komunikací, stavebnictví, obchodu, informačních technologií, bankovnictví a pojišťovnictví. Firmy pocházely z největších měst a musely mít alespoň 500 metrů čtverečních kancelářské plochy.