"Vypadá to, že v sobotu konečně začaly opravdové vánoční nákupy. Byl to první víkend, kdy byly tržby nad loňským rokem," řekl dnes ČTK jednatel sítě hypermarketů Globus Petr Vyhnálek. Lidé podle něj nakupovali hlavně vánoční dárky a už se ve větší míře začínali také zásobit potravinami.
Vyšší návštěvnost hlásí rovněž obchodní řetězec Tesco. "Do našich obchodů tuto sobotu a neděli přišlo až o 30 procent zákazníků více než o běžném víkendu. Od pondělí do pátku počet zákazníků vzrostl až o 25 procent," sdělila ČTK mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová. Cena průměrného nákupu v obchodech Tesco se v sobotu a neděli oproti běžnému víkendu zvýšila až o 75 procent, dodala.
Plné zákazníků byly o víkendu také hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert. "Ve srovnání s běžným víkendem vzrostl počet zákazníků o 60 procent a tržby se zvýšily o 50 procent. Pokud srovnáme tento víkend s loňským předposledním víkendem před Vánocemi, tak tržby jsou o deset procent vyšší," řekl ČTK Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která Hypernovy a Alberty provozuje.
Nárůst prodeje jednotlivých druhů zboží se podle Karasové řádově pohybuje v desítkách procent, a to od 10 do 50 procent. "Oproti loňskému roku vzrostl prodej čerstvých a trvanlivých potravin v průměru o 25 až 30 procent," uvedla.
Lidé o víkendu nakupovali hlavně elektroniku, především pak LCD televize, mobilní telefony či přehrávače. V nákupních košících často končily také hračky, oděvy, výbava na zimní sporty, obuv, dárkové balíčky, knihy a CD. Několikanásobně o víkendu podle Karasové vzrostl prodej drogistického zboží, balicího papíru a vánočních dekorací či květin.
O víkendu se zvedl i prodej potravin, a to včetně hotového cukroví, které jde nejvíce na odbyt hlavně ve větších městech. "Zákazníci kupují hodně nejen zboží, které je nutné k pečení, ale i exotické ovoce a citrusy, různé lahůdky, alkoholy, speciality, které si během roku nedopřejí," upozornila Karasová.
Obchodníci očekávají, že vánoční nákupy budou v následujících dnech vrcholit. "Nejsilnější bude zřejmě příští víkend," míní Vyhnálek, podle kterého je proto zatím předčasné hodnotit letošní předvánoční útraty českých domácností.
Stále více Čechů využívá toho, že řada obchodů má otevřeno 24 hodin denně, a na vánoční nákupy vyrážejí pozdě večer či v noci, kdy v prodejnách není tolik lidí jako ve dne. "Počet zákazníků, kteří chodí nakupovat v noci, postupně roste. Jedná se zejména o mladé lidi a lidi, kteří jsou přes den časově vytíženi. Noční prodeje každý rok kulminují od 20. do 23. prosince," podotkla Karasová.
Šéfové obchodních řetězců s napětím očekávají, jaké budou jejich letošní vánoční tržby poté, co globální ekonomická krize dorazila i do Česka v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu říjnového zahraničního obchodu do téměř čtyřmiliardového schodku. Již říjen byl podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška ovlivněn globální finanční krizí a v dalších měsících mohou spotřebitelé negativně reagovat na zvyšující se nejistotu na pracovním trhu. "Předpokládám, že vánoční nákupy budou v reálném vyjádření letos slabší než loni," upozornil.