Energetická společnost ČEZ letos podepsala smlouvu s Českým olympijským výborem (ČOV) na další čtyři léta. U atletické akce Zlatá tretra má firma uzavřenu smlouvu o reklamní spolupráci na roky 2007 až 2009. Podobnou smlouvu do sezony mezi léty 2010 a 2011 uzavřela také s basketbalovým týmem Nymburk. Konkrétní částky ČEZ neuvádí, ale podle tiskového mluvčího Ladislava Kříže celkové výdaje zůstávají na stejné úrovni již několik let.
Podobný přístup má ČEZ i v podpoře kultury. S MMF Karlovy Vary byla podepsána smlouva o reklamní spolupráci na roky 2008 až 2010. Podpora Moravskoslezského divadla Ostrava a kulturní akce Smetanova Litomyšl, Concentus Moravie však budou otázkou dalších jednání.
S ČOV naopak již s ohledem na úspory nebude pokračovat petrochemická společnost Unipetrol. Se stejnou finanční podporou jako v minulých letech však může počítat hokejový tým HC Litvínov, který hraje s logem dceřiné společnosti Benzina. "Smlouvu na sezonu 2008 až 2009 máme uzavřenu," dodala mluvčí Unipetrolu Blanka Růžičková. Firma nyní jedná o podpoře a formě spolupráce s Národním divadlem a MFF Karlovy Vary.
Plynárenská Skupina RWE se zaměřuje na dlouhodobé projekty RWE - energie českého filmu a RWE - energie českého lyžování. "Výdaje plánujeme ve stejné výši jako letos a jednotlivé projekty jen ladíme. Například projekt RWE - energie českého filmu jsme rozšířili o významnější podporu Letní filmové školy Uherské Hradiště," doplnil tiskový mluvčí skupiny Martin Chalupský. Společnost bude i nadále pokračovat v generálním partnerství Českého olympijského týmu a Českého paralympijského týmu.
S podporou Českého olympijského týmu bude v letech 2009 až 2012 pokračovat i farmaceutická společnost Zentiva. "Částky jsme nikde neuváděli, takže s tím ani nezačneme," uvedla tisková mluvčí firmy Věra Kudynová. V podpoře kultury bude Zentiva nadále spolupracovat s Febiofestem. Naopak firma již na podzim odstoupila z pozice generálního partnera Pražského podzimu.
Skupina KKCG neplánuje pro příští rok omezení finančních prostředků na sponzoring. "Naopak počítáme s tím, že v roce 2009 dojde k nárůstu celkových prostředků, které poskytneme na veřejně prospěšné projekty a činnosti. Nejvýznamnější bude i v příštím roce podpora nadace Proměny, která se věnuje rekultivaci a budování parků a městské zeleně," upozornil tiskový mluvčí skupiny Daniel Plovajko.
U bank finanční krize na sponzoring dopad zatím nemá. Česká spořitelna pokračuje v plnění všech dlouhodobých sponzorských smluv. Bude tedy prý nadále podporovat fotbalový a atletický svaz, Pražské jaro nebo Smetanovu Litomyšl.
Komerční banka zůstane partnerem Concentus Moravie a Národního divadla i v příštím roce. KB dále dlouhodobě spolupracuje s pražskou zoologickou zahradou, Českou ragbyovou unií nebo s řadou univerzit. "Prostředky na sponzoring jsou pro příští rok plánovány ve stejné výši jako v roce letošním," uvedla mluvčí KB Monika Klucová.
Ani sázková společnost Fortuna výdaje na podporu českých klubů a českého sportu nijak neomezuje. Fortuna sponzoruje jako generální partner české fotbalové kluby Spartu, Slovan Liberec, Baník Ostrava a Bohemians 1905 a jako hlavní partner Slavii Praha. Dále je hlavním partnerem českého florbalu.
Sponzorské plány na příští rok ještě nedokončila loterijní firma Sazka, která podporuje třeba festival Tanec Praha. "Podobně jako jiné firmy musíme počítat s celkovou ekonomickou situací, dopady finanční krize a odhady hospodářského vývoje. Je proto pravděpodobné, že ke změnám jak v reklamě, tak ve sponzoringu dojde," míní mluvčí Sazky Zdeněk Zikmund.
Automobilka Škoda Auto neplánuje zatím žádné konkrétní omezení sponzorských aktivit v příštím roce. "Budeme samozřejmě prověřovat všechny možnosti a hledat cesty k úsporám, ale v tuto chvíli je vše při starém," řekl mluvčí firmy Jaroslav Černý. Zprávy o tom, že by Škodovky přestala podporovat Český olympijský výbor, označil za fámy. "Smlouvu máme do konce roku a o další spolupráci se jedná," dodal mluvčí.
Elektrárenská firma E.ON nebude příští rok prodlužovat smlouvu s hokejovým Znojmem. Firma přeskupuje své sponzorské aktivity, více se chce soustředit na záležitosti spojené s dětským "rodinným" fotbalem. E.ON už několik let organizuje velký turnaj žákovských týmů z celé oblasti, kterou zásobuje. Podporovat se dál chystá brněnské basketbalistky a přispěje na dva závody ze série světového poháru v běhu na lyžích Tour de Ski, konkrétně v Novém Městě na Moravě a na Pražskou lyži.
Budějovický Budvar bude dál finančně podporovat hokejovou extraligu a táborský cyklokrosový tým. Pivovar se chystá více sponzorovat i tradiční kulturně-společenské projekty na jihu Čech. Nepočítá však s navýšením příspěvků. "Je také možné, že některé smlouvy nebudou obnoveny," podotkl mluvčí Budvaru Petr Samec.
Oslovené podniky v Moravskoslezském kraji nechtěly uvést, zda počítají s jejich omezením v příštím roce. "Moravia Steel chce ve sponzorování třineckého hokeje a Zlaté tretry pokračovat, akorát ještě nikdo neumí přesně říct, o kolik se sníží suma peněz, nebo jestli zůstane na stejné úrovni. Po Novém roce se situace může změnit, nikdo to zatím neumí odhadnout," řekla mluvčí ocelářské skupiny Dušana Chreneková.
Jasno zřejmě nemá ani ostravská chemička Borsodchem MCHZ, která dlouhodobě podporuje Národní divadlo Ostrava. "Finanční podpora je směřována vždy na sezonu, to znamená, že nyní máme smluvně pokrytou sezonu září 2008 - červen 2009. Naše společnost čelila a dosud čelí negativním dopadům prudkých změn ve světové ekonomice a jako taková musí hledat a přijímat účinná opatření, jak se s těmito dopady vyrovnat. O pokračování smlouvy budeme rozhodovat před termínem jejího vypršení," sdělila manažerka komunikace Miroslava Jeřábková.
Podobně se vyjádřila také ruská ocelářská Evraz Group, která má v Ostravě firmu Evraz Vítkovice Steel (EVS).
Pivovar Radegast ze společnosti Plzeňský Prazdroj sponzoruje nyní hokej ve Vítkovicích, Havířově a Olomouci. Dále je dlouhodobým partnerem Valašského muzea v Rožnově. "Ve všech případech počítáme se spoluprací i v příštím roce ve stejném rozsahu jako letos," uvedl bez bližších podrobností mluvčí Plzeňského Prazdroje Vladimír Jurina.
Sokolovská uhelná letos vydává na sponzoring v regionu přibližně 80 milionů korun. V této částce je i podpora extraligových hokejistů v Karlových Varech a druholigového fotbalového týmu v Sokolově. Předpokládá se, že smlouvy uzavřené s těmito kluby na rozehranou sezonu 2008/2009 budou nadále plněny, uvedl mluvčí společnosti Josef Michalský.
Vizovická likérka Rudolf Jelínek v roce 2009 na sponzoring kulturních či sportovních akcí v regionu zřejmě vydá méně peněz než letos, kdy na něj vyčlenila zhruba dva miliony korun. Podle marketingového ředitele Zdeňka Chromého je důvodem především snaha o větší efektivitu jednotlivých marketingových aktivit firmy. Plán pro příští však dosud neuzavřen nebyl. "Každopádně mohu potvrdit naši účast na hudebních festivalech Trnkobraní a Masters of Rock, jež se konají v našem výrobním areálu," řekl Chromý.