...rámci agresivní kampaně na podporu růstu. Nejistota ohledně osudu tamních automobilek mezitím trvala.
Trhy všeobecně očekávají, že americká centrální banka (Fed) na pravidelném zasedání tento týden sníží úrokové sazby ve snaze protlačit více peněz do churavějící ekonomiky.
Americký prezident George W. Bush v pondělí řekl, že oznámení záchrany domácích automobilek se bezprostředně nechystá. Osud automobilového průmyslu ve Spojených státech tak stále zůstává nejasný.
Američtí zákonodárci o víkendu vyjádřili naději, že Bílý dům bude brzy jednat, aby odvrátil potenciální kolaps celého automobilového odvětví.
Bílý dům v pátek uvedl, že v souvislosti s pomocí americkým automobilkám uvažuje o čerpání ze 700miliardového fondu TARP původně určeného na pomoc finančnímu sektoru.
"Trh očekává záchranu. Ať už k ní dojde tento týden nebo na začátku týdne příštího, myslím, že už je na trhu započtena," řekl Peter Cardillo, hlavní tržní ekonom společnosti Avalon Partners v New Yorku.
Futures na index S&P 500 <SPc1> ve 14:50 SEČ ubíraly 1,5 bodu, zatímco futures na technologický Nasdaq 100 <NDc1> přidávaly 0,5 bodu.
Společnosti General Motors <GM.N>, Ford <F.N> a Chrysler dohromady zaměstnávají téměř 250.000 lidí, přičemž dalších 100.000 pracovních míst u dodavatelských výrobců autodílů může přímo záviset na jejich přežití.
V odvětví panují obavy, že krach jedné automobilky by s sebou mohl stáhnout ostatní dvě a následné masivní propouštění by mohlo ještě prohloubit ekonomický útlum.
List Wall Street Journal o víkendu napsal, že zvolený prezident Barack Obama uvažuje o plánu na podporu americké ekonomiky, který by mohl převýšit předchozí odhady a dosáhnout až 1 bilionu dolarů během dvou let.
Zpomalení globální ekonomiky v pondělí podtrhly také zprávy, že podniková důvěra v Japonsku se propadla nejostřeji za tři desetiletí, zatímco průmyslová výroba v Číně rostla nejpomaleji od roku 1999.
[YORK/Reuters/Finance.cz]