Oslabení poptávky prý přinese nižší náklady v důsledku větší konkurence mezi dodavateli služeb a materiálu. "Dodavatelé, zejména z EU, se snaží najít nová odbytiště i ve střední a východní Evropě," uvedl Ladislav Horčička ze společnosti Servisbal Obaly.
Zlepšení situace na pracovním trhu si zase pochvaluje Petr Vičar, který je jednatelem přední firmy ve vývoji a výrobě bezkontaktních čipů LUX-IDent. "Díky volným uvolněným pracovním silám máme poprvé v šestileté historii počet zaměstnanců, jaký bychom chtěli mít," poznamenal.
Daří se doplňovat chybějící pracovní síly z automobilového průmyslu, souhlasil jednatel výrobce kovových konstrukcí BC Morava Pavel Žerníček. Shodnou zkušenost mají i stavaři z firmy První chodská. "Nikdo se nám nesnaží přetáhnout kvalitní pracovníky a naopak se na trhu objevují kvalifikovaní zaměstnanci z jiných firem," upozornil jednatel společnosti Vladimír Zábranský.
Oceněné české firmy na jedné straně zachovávají klid, na druhé se na krizi připravují. Luděk Pfeifer z největší konzultantské firmy v českých rukou M.C.Triton upozornil na změnu struktury poptávky. Projevují se úspory velkých vzdělávacích projektů, ale roste poptávka po projektech akcelerujících obchod, zaměřených na úspory nákladů a celkově na efektivnější vynakládání zdrojů, poznamenal.
Otrokovický RIM - CZ chce rozšířit výrobu o hotelový a restaurační sedací nábytek a v LB Bohemia chystají sloučit funkce ve středním managementu. Jednatel stavební firmy Buidling SP Martin Slanina je přesvědčený, že krize pomůže očistit trh od nestabilních firem a v ostravské jazykové agentuře Slůně očekávají po krachu konkurence příležitost k expanzi na trhu.
Společnost Servisbal Obaly eviduje pokles zakázek ve výrobě okolo 20 procent, ale výraznější ochlazení čeká v příštím čtvrtletí. "Podle našich odběratelů lze říci, že pokles je ve sklářském a elektrotechnickém průmyslu. V případě útlumu automobilového průmyslu pro nás jeden nevyrobený automobil znamená ztrátu balení pro čtyři tlumiče, brzdové válečky, světlomety," připomněl Hořčička.
Zástupci některých firem však míní, že snížení poptávky často způsobuje spíše obava než reálná krize. "V říjnu, kdy byla krize nejvíce medializována, nám poklesl prodej asi o pět až deset procent. V listopadu se však prodej vrátil na standardní úroveň," sdělil svou zkušenost Petr Klička z jihlavské softwarové společnosti Stormware.
Společnost BC Morava kvůli silné koruně do letošního června výrazně tratila, v novém pololetí očekává díky nižším vstupům a slabší koruně zisk. České podniky sice vesměs volají po zavedení eura, ale nečekají s rukama v klíně. "Silné koruně se snažíme předcházet nekonvertováním měny a saldo zahraničního obchodu udržujeme v rovnováze. Za kolik vyvezeme, za tolik chceme nakoupit. V poslední době se snažíme přesvědčit partnery, aby s námi obchodovali v korunách. To se nám podařilo například u polských partnerů," řekl Rudolf Borýsek z firmy Lias Vintířov, která vyrábí stavební materiály.
Ve společnosti BC Morava dokázali silné měny využít: "Silná koruna nám umožnila vybavit výrobu modernějšími stroji ze zahraničí," pochlubil se Žerníček.