Unipetrol, který je největším výrobcem a prodejcem paliv na tuzemském trhu, pohonné hmoty odpovídající Euru 5 distribuuje již od poloviny letošního roku. Rafinérie ovládané Unipetrolem investovaly od roku 2005 do výroby ekologičtějších paliv přibližně 1,8 miliardy korun, kromě odsíření paliv také do zvýšení podílu biosložky v pohonných hmotách. Náklady se do koncových cen pro řidiče ale nepromítnou vzhledem k silné konkurenci na trhu, uvedl generální ředitel dceřiné firmy Paramo Ivan Ottis.
Požadavky na obsah síry se začaly zpřísňovat po roce 2000. V té době byl maximální obsah síry u benzinu 150 miligramů na kilogram a u nafty 350 mg/kg. Nynější požadavek na maximální obsah síry u nafty i benzinu 50 miligramů na kilogram platí od roku 2005.
Rafinerie kromě obsahu síry musejí sledovat i podíl biosložek v palivech. Přimíchávání biosložek je Česku povinné od září loňského roku u nafty a od počátku letošního roku u benzinu. Od ledna 2009 se do motorové nafty budou přimíchávat 4,5 objemová procenta biosložky namísto dosavadních dvou. U benzinu se podíl biosložky (biolihu) má zvýšit na 3,5 procenta z dosavadních dvou.
Ekologické zásluhy biopaliv nicméně zpochybňují některé vědecké studie. "Zelená" paliva podle nich nemají z hlediska snižování emisí skleníkových plynů žádný přínos a při započtení všech faktorů dokonce jejich produkce emise zvyšuje. Podle některých výzkumů spotřebovává výroba a distribuce biopaliv často více energie, než sama biopaliva dodávají.
Experti si více slibují až od "druhé generace" biopaliv vyráběných z nezemědělských a odpadových surovin, což je podle odborníků ale otázka pěti až deseti let.
Unipetrol ovládá společnosti, které působí v tuzemském petrochemickém průmyslu. Zaměřuje se na zpracování ropy, distribuci pohonných hmot a petrochemickou výrobu. V roce 2005 se stal Unipetrol součástí polské skupiny PKN Orlen, která drží 63 procent akcií. Firma zaměstnává zhruba 4500 lidí.