OMD: Výdaje na reklamu kvůli krizi klesnou až o 2,3 procenta

15.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 15. prosince (ČTK) - Celosvětová finanční krize bude mít podle odhadu mediální agentury OMD vliv na čisté výdaje firem v roce 2009 na reklamu v tuzemských médiích. Vyplývá to z odhadů, které dnes agentura poskytla ČTK. Podle méně optimistické varianty výhledu čisté výdaje firem meziročně klesnou o 2,3 procenta, v lepším případě se zvýši o desetinu procenta. I v pozitivnější verzi ale OMD odhaduje horší vývoj než v září.

Odhad v horší variantě počítá se snížením čistých výdajů firem na reklamu na 28,03 miliardy korun, v optimističtější předpokládá růst na 28,73 miliardy Kč, což představuje víceméně stagnaci. Ještě v září OMD bez započítání případného vlivu krize odhadovala v příštím roce nárůst výdajů o 3,2 procenta na 29,61 miliardy korun.

Podle OMD tak klesnou výdaje na reklamu v tisku, na venkovní a rozhlasovou reklamu a reklamu v kinech, přičemž ještě v září OMD odhadovala u venkovní reklamy nárůst a u rádií a kinoreklamy stagnaci.

Obě varianty počítají naopak s růstem internetové reklamy, která je ve výdajích tradičně nejdynamičtěji rostoucím typem média. V případě televizní reklamy podle horší varianty budou výdaje stagnovat, podle optimističtější porostou, ale menším tempem, než původně agentura předpokládala.

Největší částka tradičně poputuje do TV. V horším případě to bude 11,49 miliardy, což je meziročně stejně jako letos; původně přitom v září OMD odhadovala nárůst o 3,7 procenta na 11,91 miliardy korun. Lepší varianta spočívá v nárůstu o 1,7 procenta na 11,68 miliardy Kč.

Druhá největší částka zamíří příští rok podle OMD do tisku, a to v rozmezí od 7,82 miliardy korun (meziroční pokles 8,5 procenta) do 8,04 miliardy Kč (meziroční pokles šest procent). Původní zářijový odhad byl 8,33 miliardy, což by bylo meziročně méně o 2,6 procenta.

Internet bude podle čistých výdajů firem na reklamu třetím nejsilnějším typem média. Pozitivnější varianta počítá s meziročním růstem o 17 procent na čtyři miliardy korun, horší pak se zvýšením o 14 procent na 3,9 miliardy Kč. Podle zářijového odhadu měl být růst pětinový na 4,1 miliardy.

Výdaje na venkovní reklamu včetně reklamy v místě prodeje stoupnou v rozmezí od 2,71 miliardy do 2,79 miliardy korun. To představuje pokles oproti letošnímu roku o sedm až čtyři procenta. Původní odhad byl nárůst sedm desetin procenta na 2,93 miliardy Kč.

Rádia čeká podle OMD pokles o pět až devět procent, tedy na 2,07 až 2,16 miliardy korun. Bez započítání vlivu krize odhady v září hovořily o výdajích firem do rozhlasové reklamy ve výši 2,27 miliardy korun, tedy stejně jako letos.

Pokles čeká podle aktuálních údajů OMD také kinoreklamu, a to o 15 procent až čtvrtinu na 0,05 až 0,06 miliardy korun. Původně to mělo být ještě o deset milionů více, což by bylo stejně jako letos.

V čistých výdajích na reklamu jsou započítány také agenturní provize a vzájemné výměnné obchody (bartery), ty ovšem nikoli v ceníkových cenách. Čisté výdaje naopak nezahrnují vlastní reklamu médií (self-promotion).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK