O ceně za aerolinky se podle HN jen spekuluje. Nejčastěji se odhady pohybují kolem tří miliard korun. Návrh vypracovaný ministerstvem financí (MF) nezmiňuje konkrétní zájemce o ČSA.
MF v pondělí oznámilo, že podepsalo mandátní smlouvu s konsorciem Deloitte Advisory/CMS Cameron McKenna o poskytování poradenství při privatizaci ČSA. To bude radit při prodeji více než 91,5 procenta ČSA ve vlastnictví státu. Poradce již navrhl strukturu, podmínky a časový průběh výběrového řízení, identifikoval možné překážky prodeje akcií ČSA a navrhl způsob jejich řešení.
V pasáži, proč má zájemce disponovat nejméně pětimiliardovými aktivy se uvádí: Pokud by hranice byla vyšší, například 20miliardová (což je pro srovnání zhruba bilanční suma ČSA) - byli by ze soutěže vyloučeni nejméně dva seriózní strategičtí investoři, a to Icelandair a ruská S7, uvedl deník.
Vláda si v návrhu na privatizační postup vymiňuje právo předem posoudit i vhodnost uchazečů z bezpečnostního hlediska. Po předpokládaném lednovém vyhlášení tendru chce už do 11. března zájemcům sdělit, zda splnili jeho podmínky. Patří k nim i to, zda uchazeč není na "černé listině" zemí Evropské unie, USA nebo Ruska. Ve druhém kole pak bude rozhodovat jen cena, prohlásil už před časem ministr financí Miroslav Kalousek.
Vláda přitom s prodejem aerolinek spěchá. Navzdory finanční krizi a blížící se ekonomické recesi, která může cenu za podnik snížit. Důvodem k spěchu může být to, že konkurence mezi aerolinkami v Evropě sílí. A ty tuzemské nemusí být v takové kondici, aby samy vůbec přežily.
ČSA se dostaly letos poprvé do zisku; za tři čtvrtletí to bylo 406 milionů korun, meziročně však o 157 milionů méně. V říjnu poprvé po dlouhé době klesl aerolinkám počet cestujících o pět procent. Podle zdrojů deníku byl v listopadu propad kolem 15 procent, a v prosinci se čeká ještě horší výsledek. I návrh MF konstatuje, že využívání přepravní kapacity českých aerolinek se snižuje, napsaly dnešní Hospodářské noviny.