Juračka: Nižší tržby obchodníků způsobil strach z krize

16.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 16. prosince (ČTK) - Nižší tržby tuzemských maloobchodníků v poslední době jsou způsobeny především obavami lidí ze světové finanční krize, nikoli jejími přímými důsledky. Skutečné dopady krize totiž zasáhnou český maloobchod až v polovině příštího roku. Na dnešní tiskové konferenci to řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a šéf Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka.

"Dobře už bylo, bude hůř," komentoval další vývoj tuzemského obchodu Juračka s tím, že obchodníci zaznamenávají výkyvy obratu již od srpna.

Kromě obav nakupujících z krize situaci na trhu údajně ovlivňuje zejména výrazný pokles cen některých potravin. "Zhruba o 25 procent totiž klesly například ceny některých pekařských výrobků," uvedl Juračka.

Podle údajů ČSÚ výrazně zlevnilo například čerstvé máslo, které bylo ve srovnání se svou rekordní cenou z konce loňského roku na počátku minulého týdne levnější o 28,1 procenta. Průměrná cena eidamské cihly byla nižší téměř o pětinu.

Za další příčiny propadu tržeb obchodníků označil Juračka snižující se koupěschopnost obyvatelstva způsobenou nedostatečným růstem mezd, či kulminaci spotřebitelských úvěrů. "Rodiny jsou předlužené, začínají mít obavy z toho, kdy začnou splácet," vysvětlil jejich menší ochotu nakupovat Juračka.

K listopadovému meziročnímu snížení obratu maloobchodu o pět procent pak podle Juračky přispěl také fakt, že letošní listopad měl o tři dny pracovního klidu více než v loňském roce.

Důsledky krize podle Juračky dopadnou více na obchodníky v regionech a na venkově než na jejich pražské kolegy. Někteří obchodníci přesto uvádějí díky náporu zákazníků o uplynulém víkendu vyšší předvánoční tržby než ve stejném období loni. Prodejci tvrdí, že finanční krize zatím nesnížila chuť Čechů utrácet za vánoční dárky a potraviny určené na sváteční stůl.

Jiný názor má však například analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Již říjen byl podle něj ovlivněn globální finanční krizí a v dalších měsících mohou spotřebitelé negativně reagovat na zvyšující se nejistotu na pracovním trhu. "Předpokládám, že vánoční nákupy budou v reálném vyjádření letos slabší než loni," upozornil před časem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK