Tuzemské automobilky a dodavatelé dílů podle Sdružení automobilového průmyslu do poloviny příštího roku propustí přes 13.500 lidí. TPCA má podle zástupců sdružení výhodu, že vyrábí malá auta, po kterých v době krize poptávka tolik neklesá. Například mladoboleslavská Škoda Auto má propustit až 3000 agenturních zaměstnanců a navíc po odstávce na přelomu roku bude první pololetí vyrábět jen čtyři dny v týdnu.
"Pořád vyrábíme, žádné páteční odstávky nebo přerušení výroby na měsíc u nás nehrozí," dodal Černý. Pravidelnou týdenní odstávku firma dělá dvakrát ročně, a to kvůli údržbě technologie, hlavně v lakovně. Letos ji využije také k montáži nového zařízení, které umožní zvýšit výrobní kapacitu až na 340.000 vozů ročně, letos firma vyrobí 324.000 aut.
TPCA má v současnosti zhruba 3500 zaměstnanců, z toho 242 agenturních. Podle personálního ředitele Vadima Petrova od letošního května zaměstnávají 150 Vietnamců. O jejich náboru rozhodli před rokem, kdy o sobě ještě nedala znát ekonomická krize. Podle Petrova ale zatím nepočítají s tím, že by tyto agenturní zaměstnance propustili, nábor dalších pracovníků ale zatím firma zastavila.
Podle Petrova se v poslední době výrazně snížila fluktuace, což může být důsledek jak ekonomické krize, tak ekonomické stability TPCA. Zhruba 70 procent zaměstnanců je z regionu, tedy do 30 kilometrů od automobilky. Přilákaly je nejen byty, které postavilo město pro potřeby TPCA. Lidé si také sami zajišťují bydlení, například v nedalekých Dobšicích staví rodinné domy 15 zaměstnanců automobilky a o pozemky tam mají zájem další. Obec dokonce uvažuje o tom, že znovu otevře školku a školu. Podobná situace je i v nedalekém Velkém Oseku.
Škoda, která je největší tuzemskou automobilkou, kvůli krizi v příštím roce nevyrobí kolem 130.000 plánovaných aut. Letos očekává prodej kolem 680.000 aut, což je o sedm procent více než loni.