Analytici: Krize vystrašila Čechy, proto v říjnu méně utráceli

18.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 18. prosince (ČTK) - Do ochoty Čechů nakupovat v obchodech se v říjnu již promítly dopady světové finanční krize, shodli se analytici oslovení ČTK. Za poklesem maloobchodního prodeje nestály podle nich vyšší ceny ani větší nezaměstnanost, ale obavy Čechů z dalšího vývoje. Maloobchodní tržby v říjnu meziročně klesly o 3,3 procenta, ještě v září přitom vzrostly o revidovaných 6,1 procenta.

"Na říjen nebudou obchodníci vzpomínat v dobrém," řekl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Tržby za prodeje potravin, průmyslového zboží i automobilů meziročně klesaly, stejně tak jako tržby v restauracích a hotelech. Jen provozovatelé čerpacích stanic mohli těžit z klesajících cen, které mírně zvedly zájem motoristů. Zdá se, že prudké zpomalení ekonomické aktivity, pozorované na začátku čtvrtého kvartálu ve výrobní sféře, ovlivnilo ve stejném okamžiku i spotřebitele, podotkl.

"Spotřeba domácností ustupuje. Jediné, co si ještě neodepřely, je nákup spotřební a bílé elektroniky," uvedla analytička Raiffeisenbank Helena Horská. Naopak o auta není podle ní žádný zájem. Maloobchod se už rok potýká se stagnací a nyní přichází pokles. Vánoční nákupy tento pokles jen přibrzdí, dodala.

Po překvapivě dobrých zářijových datech ta říjnová zapadají do obrázku rychle zpomalující ekonomiky, doplnil analytik Patria Finance Tomáš Vlk. Problémy podniků a negativní vývoj v zahraničí se podle něj promítají do větší opatrnosti při výdajích spotřebitelů, avšak faktory jako propouštění a nižší růst mezd na maloobchod naplno teprve dolehnou.

Dopady finanční krize se nejspíše už neprojevují pouze v průmyslu a stavebnictví, ale dorazily zřejmě už i do českých domácností, souhlasil analytik ČSOB Petr Dufek. Lidé podle něj začínají v obavách z dalšího vývoje více zvažovat své nákupy a zřejmě i vyčkávají na příznivější ceny v obchodech. Určitou šanci dává zlevňování a výprodejům, které by mohly zákazníky přilákat k větším nákupům. "Prostor pro pokles cen určitě existuje, zejména u potravin a téměř veškerého zboží z dovozu, které si lidé stále více zvykají nakupovat výhodněji v zahraničí," poznamenal.

Nyní již nejsou problémem jen meziročně vyšší ceny a pomalejší růst reálných mezd než v předešlých letech, ale hlavně strach z budoucnosti, upozornila analytička Next Finance Markéta Šichtařová. Mediální masáž dramaticky a přehnaně popisující černou budoucnost dělá prý své s náladou spotřebitelů. Míra nezaměstnanosti se zatím nezvýšila nikterak výrazně, příjmy domácností také nezaznamenaly žádný propad, ale domácnosti již přestávají z opatrnosti utrácet, uzavřela.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK