Podle Vetyšky se finanční krize projevuje na internetovém obchodování spíše pozitivně. "Mnoho spotřebitelů je a bude v tomto období opatrnější při výdajích, a tak při nákupech hledají nejlevnější zboží a to v určitých komoditách najdou na internetu," vysvětlil.
Filip Kahoun z portálu Srovnam.cz řekl, že letos objedná dárky přes internet až o 30 procent lidí více než loni. Kahoun ovšem upozornil, že lidé by při výběru měli porovnat ceny v jednotlivých internetových obchodech, které se mohou výrazně lišit. Portál Srovnam.cz totiž zjistil, že stejný košík typických vánočních dárků stojí v jednom internetovém obchodě 5577 korun a v jiném 7666 korun.
Na internetu nakupuje stále více lidí a obchodníci se proto snaží zkvalitňovat služby. Samozřejmostí je v současnosti nabídka několika platebních nástrojů a způsobů dodání, stejně jako záruční podmínky obdobné jako v kamenných obchodech.
V některých internetových obchodech mohou lidé nakupovat prakticky až do Štědrého dne. Například společnost Datart letos spustila novou službu, pomocí které si lidé mohou zboží zakoupené v internetovém obchodě www.datart.cz ještě týž den vyzvednout v kamenných prodejnách Datart.
Podle ředitele společnosti Datart Pavla Slámy si lze objednané zboží vyzvednout již za dvě hodiny po jeho objednání prostřednictvím internetu. "Očekáváme, že tato služba pomůže našim zákazníkům hlavně v předvánočním období, kdy běžné internetové obchody těsně před Vánocemi svoji činnost omezují či ukončují z důvodu neschopnosti zboží zavézt," sdělil Sláma.
Zřejmě největším internetovým obchodníkem na českém trhu je Alza.cz, která letos čeká růst tržeb na tři miliardy korun. Čerstvě spojené obchody Kasa.cz a Obchodní dům.cz očekávají obrat 2,2 miliardy korun.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Šéfové obchodních řetězců ale letos s napětím očekávají, jaké budou jejich letošní vánoční tržby poté, co globální ekonomická krize dorazila i do Česka v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu říjnového zahraničního obchodu do téměř čtyřmiliardového schodku. Maloobchodní tržby v říjnu meziročně klesly o 3,3 procenta.