Zahraniční i čeští obchodníci nasadí mimořádné slevy

19.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. prosince (ČTK) - V zahraničních i tuzemských obchodech jsou letos nabízeny zákazníkům výrazné vánoční slevy dosahující až 75 procent ceny zboží. Navzdory finanční krizi se tak obchodníci snaží kupující přesvědčit o tom, aby nakupovali vánoční dárky ve stejné míře jako v předcházejících letech. Proto také přišli se slevami dříve, než bylo v minulosti zvykem. Kromě nákupů v tradičních kamenných obchodech se velmi dobře daří také internetovým obchodům.

V tuzemských obchodech letos vypukla vlna sezónních slev mnohem dříve než v předchozích letech. Dříve obchodníci zlevňovali zimní sortiment většinou až po vánočních svátcích. Letos si ale například zimní oblečení mohou lidé pořídit již před Vánocemi se slevou i několika desítek procent. Obchodníci se podle zpráv z oboru obávají, že kvůli nižší poptávce, způsobené teplým počasím a zřejmě i obavami lidí z dopadů finanční krize, neprodají velké zásoby zimního sortimentu, a proto zahájili slevy s velkým předstihem.

Například v britských obchodech dosahují slevy před letošními Vánocemi nebývalého rozsahu. Obchody se snaží více než v předcházejících letech získat kupce i rozsáhlou propagací a nejrůznějšími akcemi na podporu prodeje, jako jsou množstevní slevy, poukázky či slevy vázané na jiné nákupy. Krize zatím zřejmě posiluje nákupy přes internet. V listopadu se v Británii tržby z prodeje online zvýšily ve srovnání s loňskem o 16 procent.

Slevy lákají kupce dárků pod novoroční stromeček i v moskevských obchodech, kde prodavači stále častěji přelepují na cedulkách "skidki" (slevy) číslovky "-10", "-20" a "-30" nápisy "minus 50 procent". Uvnitř obchodu lze narazit i na kousky za čtvrtinu či pětinu původní ceny. Na rozdíl od finančního krachu, který Rusko postihl před deseti lety, však pulty obchodů nadále přetékají nabídkou; ekonomice nechybí zboží, ale peníze.

Ve Spojených státech začali obchodníci s vánočními slevami už více než před měsícem a budou v nich pokračovat i po svátcích. Znalci říkají, že nejvýhodnější vánoční nákupy se dělají stejně až po Vánocích. Majitelé prodejen s tím také počítají, když zákazníkům nabízejí předplacené dárkové karty, za něž si může obdarovaný vybrat po svátcích zboží podle vlastní vůle. Výrazné slevy nabízí také internetové obchody. Nejběžnější a také nejvíce využívanou výhodou a lákadlem je poštovné zdarma, což může znamenat úsporu desítek dolarů.

Rakouský obchod je s průběhem vánočního prodeje zatím spokojen. Finanční krize se na něm neprojevila a očekává se, že celkový objem dosáhne přinejmenším stejné úrovně jako loni nebo ji dokonce ještě mírně překročí. Přesto již tradičně vyhlásila naprostá většina obchodů v týdnu od 15. prosince ještě speciální vánoční slevy, aby zákazníky dodatečně povzbudila k nákupnímu "finiši".

V Polsku začínají výprodeje v obchodech hned po svátcích. Šaty, kalhoty, trička všech značek lze pořídit za poloviční cenu, někde nabízejí slevy až 70 procent. Právě do značkových obchodů míří polští zákazníci po Vánocích nejčastěji.

Naproti tomu obchodníci ve Francii nejprve sledují, jaký je o ten či onen produkt zájem, a podle toho provádějí několikadenní slevové akce, které se na čas zastaví, a pak začnou znovu. Vzhledem k obrovskému množství produktů a snižujícímu se zájmu spotřebitelů utrácet velké peníze, však snižování cen s rychle se blížícími Vánoci přece jen začíná nabírat na obrátkách a mohou dosahovat 30 až 50 procent. Stále větší roli hraje internet, kde si kupující mohou srovnávat ceny na speciálně koncipovaných stránkách. Všichni velcí dodavatelé prodávají přes internet už tak levněji než v kamenných obchodech v průměru až o 20 procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK