"Jde o zvrat v dosavadních trendech," uvedl ředitel firmy Jaromír Beránek. Podle analýz společnosti se ze zájezdu pod stromečkem v uplynulých letech radovalo až 200.000 lidí, letos to bude zřejmě méně než 140.000. Pokles prodejů dárkových poukazů zaznamenávají podle Beránka především malé cestovní kanceláře, naopak větších se krize příliš netýká.
"Dárkové poukazy samozřejmě vydáváme, řekl bych však, že se nejedná o dárky pod stromeček," uvedl Daniel Klotz z CK Nev-Dama, která je největším specialistou na lyžařské zájezdy. Poukazy se prý hlavně využívají jako ceny do soutěží nebo odměny za předplatné časopisů, jako dar pro jednotlivce se prodávají málo. "Příjmově pro nás významné nejsou," dodal Klotz.
Pokles prodaných zájezdů v předvánočním čase zaznamenal jeden z největších internetových prodejců dovolených, společnost Net Travel.cz. " V době, kdy jsou domácnosti nuceny šetřit z důvodů zvyšování cen či z důvodu snížení jejich příjmů, neboť řada lidí přichází o práci, se spotřební koš zužuje na ty nejpodstatnější výdaje," řekl šéf marketingu NetTravel.cz Petr Staněk.
Přesto však podle něj situace není pro cestovní ruch tragická, jak by se mohlo zdát. Velkou budoucnost vidí Staněk ve Spojených státech amerických jako cílové destinaci. Vedle zrušení víz budou prý hrát roli i snižující se ceny letenek, ubytování i spotřebního zboží v amerických obchodech.
Největší česká cestovní kancelář, Exim Tours, registruje každoročně vyšší zájem o dárkové poukázky. "V porovnání s rokem 2007 můžeme hovořit o zhruba patnáctiprocentním nárůstu jejich prodejů," uvedl šéf marketingu Stanislav Zíma. Růst zájmu o dárkové poukazy zaznamenala i CK Fischer. Podle mluvčího Daniela Plovajka jdou nejvíce na odbyt 14 dní před Vánoci.
Poukazy na zájezdy nejsou v ČR žádnou novinkou. Prodávají se již několik let a nemusí jít zrovna o vánoční dárky. Jejich hodnota se pohybuje většinou od 1000 Kč do 10.000 Kč.