"První dopady krize lze v podzimních výsledcích pozorovat, protože nejsou o tolik lepší. I proto lze predikci celoročního výběru mýta upravit na 6,15 miliardy korun," uvedl Karel Feix, šéf společnosti Kapsch, která mýtný systém pro stát postavila a spravuje. V červenci Feix odhadoval celoroční výnos na 6,5 miliardy, tedy zhruba o miliardu vyšší než loni.
Od ledna do října se po všechny měsíce vybralo na mýtném více než loni, v listopadu však přišel pětiprocentní propad. Feix považuje propad za zdánlivý, neboť letos v listopadu bylo méně pracovních dnů. Podobně tomu však bylo například i v srpnu a říjnu, kdy se vybralo shodně o dvě procenta více než loni.
"Současná světová krize, byť se nás zatím tolik nedotýká, má svůj obraz v dopravě," uvedl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Zároveň připustil, že letošní výběry budou nižší, než se očekávalo; krize se však naplno projeví až v první polovině příštího roku. "Budeme pokládat za úspěch, když příští rok bude vůči tomu letošního bez nějakých výrazných ztrát," řekl.
"Lze očekávat, že odstávky továren a především podniků dopravního průmyslu, které mohutně využívají kamionovou dopravu, se na dynamice výběrů mýta projeví už začátkem roku 2009," doplnil Feix. Podle Moose by mohlo přijít oživení ekonomiky spojené s nárůstem přeprav ve druhé polovině příštího roku.
Mýtný systém funguje na českých dálnicích a rychlostních silnicích od ledna 2007. Povinnost platit se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a více. Systém jich nyní registruje zhruba 350.000. Výnosy z mýtného putují do fondu dopravy, který však musí část poslat firmě Kapsch jako splátku systému a služeb.