Na otázku, zda předsednictví ČR v EU v prvním pololetí roku 2009 bude mít pro firmu ekonomický přínos, odpovědělo téměř 80 procent firem negativně. Kolem 15 procent firem si nedovede představit, jaký dopad na jejich podnikání bude české předsednictví mít a pouze pět procent firem míní, že díky předsednictví očekávají zvýšení tržeb a prodeje.
"Předsednictví obecně posílí image Česka jako vyspělého státu se stabilní ekonomikou, což prospěje podnikatelskému prostředí. Předsednictví se také nepochybně promítne i do větší důvěry investorů v ČR a mnoho firmám přinese nové obchodní kontakty," míní prezident Hospodářské komory Petr Kužel. Nespornou výhodou je i realizace veřejných zakázek na organizačním zajištění předsednictví českými podniky, dodal.
Předsednictví však může podle podnikatelů mít dopad spíše nepřímý, a to v souvislosti s prezentací Česka v zahraničí. Podle většiny z nich jde o ideální příležitost ukázat, že se ČR z postkomunistického státu vypracovala v zemi, kde je výhodné a bezpečné investovat a žít.