Vánoční tržby byly kvůli nižším cenám podobné jako loni

26.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. prosince (ČTK) - Navzdory finanční krizi bylo v obchodech před letošními Vánoci více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků však přesto byly srovnatelné s loňským rokem, důvodem byly letošní nižší ceny. Lidé letos před Vánoci více využívali akčních cen, na druhou stranu si ale také častěji dopřávali luxusních drahých výrobků. Vyplývá to z ankety ČTK mezi velkými obchodníky.

"Tržby obchodníků byly meziročně srovnatelné, kusů zboží se ale letos prodalo více," odhadl odborník z branže, který si nepřál být jmenován. Připomněl v této souvislosti například meziroční výrazný propad cen některých potravin, například mléka a oleje, a různého vánočního zboží proti stejnému období loni či pokles cen elektroniky až o 25 procent.

Počet zákazníků a tržby byly v předvánočním období podobné jako loni, řekla dnes ČTK mluvčí Tesco Stores Eva Karasová. Nejvíce se podle ní vedle potravin prodávaly hračky, elektronika, kosmetika, přístroje do domácnosti, knížky, CD a oblečení. Zajímavým trendem je nárůst prodeje luxusnějších potravin, delikates, značkového alkoholu a exotického ovoce, a to meziročně až o 30 procent. Zároveň však zákazníci více reagovali na akční nabídky a využívali při nákupu výhodnější ceny, podotkla.

Počet zákazníků Teska stoupl během prvních adventních víkendů proti běžným měsícům až o 30 procent. Poslední týden před svátky prodeje kulminovaly, do obchodů Teska přišlo nakupovat až o 55 procent více zákazníků než v ostatních měsících roku. Prodej v závislosti na regionu a druhu zboží stoupl od deseti do 50 procent.

Společnost Interspar zaznamenala proti předchozímu roku nárůst tržeb i počtu zákazníků v řádu procent, uvedl mluvčí firmy Jan Vávra. Nákupy byly podle něj letos rozloženy do více dnů, takže u pokladen se netvořily větší fronty. Nejvíce se prodávalo tradiční vánoční zboží, lidé si dopřávali častěji také dražší výrobky jako kvalitnější alkohol, salámy, sýry či různé speciality, doplnil.

Poslední tři dny před Štědrým dnem byly z hlediska prodeje abnormálně vysoké, upozornil ředitel sítě prodejen spotřební elektroniky Datart Pavel Sláma. Datart podle něj prodal meziročně více kusů zboží, tržby byly ale kvůli nižším cenám menší. "Nejvíce lidé kupovali tradičně LCD a plazmové televize, drobnou elektroniku a digitální technologie, jako jsou třeba MP3 přehrávače, navigace, holicí strojky, kulmy a vůbec věci na zkrášlení," dodal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK