Majitelé mnoha aut vyrobených před rokem 2000, kdy začala norma Euro 3 platit, se pokoušeli svůj vůz prodat nebo odhlásit ještě před koncem roku. Kvůli omezené kapacitě na mnoha dopravních úřadech se jim to v mnoha případech nepodařilo.
Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina - tedy 1,45 milionu aut - starších 15 let, a neplní tedy žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10.000 korun. Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996. Majitelé za tyto vozy při prvním převodu zaplatí 5000 respektive 3000 korun.
Poplatek zaplatí i dovozci při první registraci ojetiny, která neplní alespoň normu Euro 3. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka kvůli opatření klesne dovoz nejstarších ojetin a lidé vyřadí více starých aut z provozu. "Stará auta se stanou prakticky neprodejná," uvedl. To potvrdili i provozovatelé autobazarů, kteří před koncem roku nabízeli některé staré vozy i za odvoz.
Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu. "K tomu je ještě nutno uvést, že v řadě případů bude záležet i na posouzení dopravního úřadu. Například vozidlo roku výroby 1994 či 1995 může mít v technickém průkazu uvedeno, že je homologováno podle normy Euro 1 a plní Euro 2," vysvětlil Šípek.