Souběžně s výstavbou nádraží by tak mohla vznikat sedmipatrová budova o rozloze 350 krát 230 metrů, která v pěti patrech nad kolejištěm nabídne celkem 77.500 metrů čtverečních. Ty by měly zaplnit pronajímatelné komerční prostory pro kanceláře a obchody, odpočinkové zóny s možností ubytování a téměř 1700 parkovacích míst.
"Postavit tak ohromnou komerční stavbu nad nástupišti uvažovaného nového nádraží jsme nijak neočekávali, neboť to nebylo v žádných zveřejněných plánech a navíc nyní v době hospodářské krize každý soukromý investor jistě bedlivě váží každou velkou investici," řekl k plánu Miroslav Patrik z Dětí Země, které hodlají nejpozději do 18. ledna zaslat své vyjádření k záměru stavby. Pro vydání územního rozhodnutí hodlají požadovat zpracování přesnější hlukové a emisní studie a dále studii o vlivu na architektonický ráz okolí.
Samotný projekt přestavby železničního uzlu s přesunem nádraží o 800 na jih je ale od 12. prosince bez územního rozhodnutí. Na základě čtyř žalob podaných Dětmi Země, sdružením Stará Osada - Židenice, Městskou částí Brno-Židenice a 13 osobami jej zrušil Krajský soud v Brně. Zahájení projektu za zhruba 20 miliard korun by se tak zřejmě mohlo oddálit. Město nyní musí ke stavbě vydat nové rozhodnutí, což potrvá nejméně půl roku. Obsah rozhodnutí soudu zatím není znám, nelze proto předjímat, nakolik ohrozí plánovaný termín zahájení stavby.
Nutnost vydat nové územní rozhodnutí podle náměstka brněnského primátora Martina Andera nutně nemusí ohrozit začátek stavby. "V současné době se teprve zpracovává dokumentace pro stavební povolení, hotová má být do konce ledna 2010. Ke upoždění by tak vůbec nemuselo dojít," řekl již dříve ČTK Ander.
Rekonstrukce brněnské železnice, s níž odsun nádraží i stavba rychlodráhy souvisejí, je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Investice má vyjít na 20 miliard korun. Uskutečnit by se měla za přispění evropských peněz. Letos začala stavba odstavného nádraží, na níž by však došlo bez ohledu na polohu nádraží.