"Zákazníci nakupují především uzeniny, sýry, pomazánky, paštiky, exotické ovoce, pečivo, alkohol a pyrotechnické zboží. Proti běžné části roku se objem prodejů tohoto zboží zvyšuje o desítky procent," řekl dnes ČTK mluvčí sítě hypermarketů Hypernova a supermarketů Albert Libor Kytýr.
Vyšší tržby hlásí také obchodní řetězec Tesco. "Na konci roku vzrostl prodej tvrdého alkoholu ve srovnání s běžnými měsíci trojnásobně a piva jsme prodali o více než třetinu více," sdělila ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. Dodala, že mezi lihovinami vítězí Becherovka, Tuzemák a Fernet. "Zákazníci kupují dražší alkoholické nápoje než v průběhu roku a dárková balení," podotkla.
Lidé také více utrácejí za šampaňské a sekty. Přestože prodej pravého šampaňského v tuzemsku rok od roku výrazně roste, dává většina Čechů a Češek stále přednost sektu, kterého vypije ročně zhruba stonásobně více než vína z oblasti Champagne. V ČR se ročně prodá 120.000 až 150.000 lahví šampaňského vína, uvedl Jiří Kočí, obchodní manažer společnosti Global Wines, která obchoduje s víny. Meziroční nárůst proti loňskému roku odhadl na deset až 20 procent. Poslední dva prosincové týdny podle Kočího tvoří až čtvrtinu ročního prodeje nápoje pocházejícího z okolí Remeše.
Finanční krize podle Kytýra není na silvestrovským tržbách znát. "Letošní silvestrovské nákupy v našich prodejnách Albert a Hypernova jsou velmi podobné těm loňským," uvedl Kytýr. Češi nicméně letos častěji vkládají do košíků dražší potraviny. "Sledujeme větší zájem o luxusnější uzeniny," uvedl Kytýr. Stejný trend je podle Karasové také například u vín. "Roste počet zákazníků, kteří si rádi za dobré víno připlatí a kupují láhve v ceně 150 až 300 korun," poznamenala.
Vánoce a Silvestr jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Šéfové obchodních řetězců ale letos s napětím očekávali, jaké budou jejich letošní vánoční tržby poté, co globální ekonomická krize dorazila i do Česka v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu říjnového zahraničního obchodu do téměř čtyřmiliardového schodku. Také maloobchodní tržby v říjnu meziročně klesly o 3,3 procenta.
Navzdory finanční krizi ale bylo v obchodech před letošními Vánoci více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků však přesto byly srovnatelné s loňským rokem, důvodem prý byly letošní nižší ceny. Lidé letos před Vánoci podle obchodníků více využívali akčních cen, na druhou stranu si ale také častěji dopřávali luxusních drahých výrobků.