Obchody kvůli Silvestru opět praskají ve švech

31.12.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 31. prosince (ČTK) - Obchody po vánočním náporu opět zaplnili zákazníci, kteří v těchto dnech nakupují jídlo a pití na silvestrovské oslavy. Z pultů obchodů mizí zejména alkohol, potraviny, různé pochutiny a zábavní pyrotechnika. Prodej tohoto zboží ve srovnání s běžným obdobím roku vzrostl před Silvestrem až několikanásobně. Světová hospodářská krize, která se již projevuje i v Česku, podle obchodníků silvestrovské útraty Čechů nesnížila.

"Zákazníci nakupují především uzeniny, sýry, pomazánky, paštiky, exotické ovoce, pečivo, alkohol a pyrotechnické zboží. Proti běžné části roku se objem prodejů tohoto zboží zvyšuje o desítky procent," řekl dnes ČTK mluvčí sítě hypermarketů Hypernova a supermarketů Albert Libor Kytýr.

Vyšší tržby hlásí také obchodní řetězec Tesco. "Na konci roku vzrostl prodej tvrdého alkoholu ve srovnání s běžnými měsíci trojnásobně a piva jsme prodali o více než třetinu více," sdělila ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. Dodala, že mezi lihovinami vítězí Becherovka, Tuzemák a Fernet. "Zákazníci kupují dražší alkoholické nápoje než v průběhu roku a dárková balení," podotkla.

Lidé také více utrácejí za šampaňské a sekty. Přestože prodej pravého šampaňského v tuzemsku rok od roku výrazně roste, dává většina Čechů a Češek stále přednost sektu, kterého vypije ročně zhruba stonásobně více než vína z oblasti Champagne. V ČR se ročně prodá 120.000 až 150.000 lahví šampaňského vína, uvedl Jiří Kočí, obchodní manažer společnosti Global Wines, která obchoduje s víny. Meziroční nárůst proti loňskému roku odhadl na deset až 20 procent. Poslední dva prosincové týdny podle Kočího tvoří až čtvrtinu ročního prodeje nápoje pocházejícího z okolí Remeše.

Finanční krize podle Kytýra není na silvestrovským tržbách znát. "Letošní silvestrovské nákupy v našich prodejnách Albert a Hypernova jsou velmi podobné těm loňským," uvedl Kytýr. Češi nicméně letos častěji vkládají do košíků dražší potraviny. "Sledujeme větší zájem o luxusnější uzeniny," uvedl Kytýr. Stejný trend je podle Karasové také například u vín. "Roste počet zákazníků, kteří si rádi za dobré víno připlatí a kupují láhve v ceně 150 až 300 korun," poznamenala.

Vánoce a Silvestr jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Šéfové obchodních řetězců ale letos s napětím očekávali, jaké budou jejich letošní vánoční tržby poté, co globální ekonomická krize dorazila i do Česka v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu říjnového zahraničního obchodu do téměř čtyřmiliardového schodku. Také maloobchodní tržby v říjnu meziročně klesly o 3,3 procenta.

Navzdory finanční krizi ale bylo v obchodech před letošními Vánoci více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků však přesto byly srovnatelné s loňským rokem, důvodem prý byly letošní nižší ceny. Lidé letos před Vánoci podle obchodníků více využívali akčních cen, na druhou stranu si ale také častěji dopřávali luxusních drahých výrobků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK