O nákupu stovky vagonů se mluví delší dobu, dosud se ale neuskutečnil. Dráhy podle Kubaly dostaly cenově výhodnou nabídku od německé firmy Deutsche Bahn, jednání ale nevedla k úspěšnému cíli. "Podmínky, na kterých protistrana trvala, pro nás byly nepřijatelné," uvedl Kubala. Podnik proto nyní vypisuje celoevropský tendr, protože vozy údajně "potřebuje jako sůl".
Nové vagony chtějí dráhy nasadit na vnitrostátní spoje, kde dosud jezdí klasické zelené vagony s kupé pro osm cestujících a červenými koženkovými potahy na sedačkách. "Ty už neodpovídají tomu, v čem bychom měli vozit cestující v 21. století," řekl Kubala. Nové vozy by měly mít moderní sedadla a kupé pro šest cestujících. Dráhy je zaplatí pomocí finančního leasingu.
Motorové dvoučlánkové jednotky budou jezdit na nově zavedených rychlících z Prahy přes Písek do Českých Budějovic a z Prahy přes Kladno do Rakovníka. Jednotky mají být zhruba pro 120 cestujících. Podmínkou tendru je rychlost až 120 kilometrů v hodině a také možnost spojovat jednotky do vlaků po třech tak, aby je mohl ovládat jediný strojvedoucí.
V úvahu připadají například jednotky Desiro od společnosti Siemens, které již na některých regionálních tratích v česko-německém pohraničí jezdí. Výsledek tendru by měl být znám ještě v prvním pololetí.
Obnova zastaralého vozového parku je prioritou vedení ČD. Dráhy například nyní rekonstruují jídelní vagony nebo kupují řídící vozy. K nejviditelnějším novinkám patří krajské motoráky Regionova nebo nové pantografy CityElefant.
Peníze na obnovu vozového parku získaly dráhy prodejem majetku Správě železniční dopravní cesty. Čistý zisk z transakce byl zhruba osm miliard korun, část peněz však padne na ztráty, které generuje osobní doprava. Někteří konkurenční dopravci převod majetku mezi státem vlastněnými organizacemi kritizovali jako nedovolenou podporu ze strany státu.