"Většina našich obchodů s elektřinou na letošek se odehrála právě v době, kdy byly ceny na rok 2009 vyšší než ty loňské. To je důvod, proč se letos výsledek ČEZ opět zlepší," řekl deníku obchodní ředitel firmy Alan Svoboda.
V roce 2007 energetická skupina podle konsolidovaných výsledků zvýšila čistý zisk o 49 procent na 42,8 miliardy korun.
ČEZ ovšem tvrdí, že letos na prodeji elektřiny koncovým zákazníkům příliš peněz nevydělá. Firma si totiž podle Svobody stáhla obchodní marži na prakticky nulovou úroveň. "Nám největší část zisku generuje velkoobchodní trh, kam dodáváme z našich elektráren," uvedl Svoboda. ČEZ zvýšil od ledna ceny za elektřinu domácnostem v průměru meziročně o 9,9 procenta. Malí podnikatelé si průměrně připlatí 9,4 procenta.
Právě na velkoobchodním trhu ČEZ prodal část vyrobeného proudu za výhodné ceny, poznamenává list. Na burze kontrakty na budoucí dodávky během roku 2008 stouply až k 90 eurům za megawatthodinu. Na začátku i na konci roku se stejné množství prodávalo za méně než 60 eur, píšou HN.
ČEZ se přitom nebojí, že by vyrobenou elektřinu kvůli jejímu nedostatku v Evropě neprodal. "Nemáme obavu, že bychom kvůli krizi museli odstavovat elektrárny. Naším limitem není schopnost prodat, ale schopnost vyrobit," řekl HN šéf firmy Martin Roman.
ČEZ je podle tržní kapitalizace i podle počtu zákazníků osmou největší energetickou společností v Evropě. Zhruba dvoutřetinovým vlastníkem ČEZ je stát.