Poskytovatelé úvěrů krizi necítí, zpřísňují ale podmínky

07.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. ledna (ČTK) - Firmy, které poskytují lidem úvěry či půjčky, nezaznamenaly v důsledku zpomalení růstu českého hospodářství výraznější změny v chování svých zákazníků. Kvůli finanční krizi tyto firmy ale vesměs zpřísnily podmínky pro poskytování peněz. Vyplývá to z ankety ČTK mezi splátkovými a úvěrovými společnostmi.

"V souvislosti s krizí nepozorujeme zásadní změny zájmu o naše produkty. Ačkoliv jsme v posledních měsících roku 2008 očekávali menší zájem o naše produkty, toto očekávání se nepotvrdilo," řekla ČTK marketingová ředitelka společnosti Cofidis Olga Moradiellosová. Zatím ale podle ní nelze říci, zda jde o každoroční předvánoční trend, nebo o důsledky finanční krize. Ke konci roku ale firma zaznamenala mírnější nárůst nahlášení ztráty zaměstnání.

Home Credit před Vánoci pokles zájmu o spotřebitelské úvěry nezaznamenal, na druhou stranu zájem nedosáhl rekordních čísel ze závěru roku 2007. Příčinou je to, že jednak lidé v obchodech méně nakupují, jednak začínají být vůči úvěrům opatrnější, uvedla mluvčí firmy Eva Řimnáčová. Potenciální klienti si uvědomují zhoršené ekonomické vyhlídky, významným strašákem pro rok 2009 je rostoucí nezaměstnanost, dodala.

Finanční krize neměla výrazný vliv ani na chování zákazníků poskytovatele krátkodobých půjček Provident Financial. "Počítáme s tím, že se zájem o náš produkt do budoucna zvýší mezi klienty, kteří již nedosáhnou na úvěr u stále opatrnějších bankovních ústavů," odhadl mluvčí firmy Ondřej Holoubek. Lidé si každoročně nejvíce půjčují v době Vánoc, ale ani nyní podle mluvčího zájem o půjčky nepoklesl, protože zákazníci cítí příležitost výhodně nakoupit v novoročních výprodejích.

Mluvčí společnosti Profi CreditCzech Milan Káňa upozornil na to, že klienti se snaží minimalizovat výši měsíční splátky. "Velmi často se tedy setkáváme s požadavkem na prodloužení délky splatnosti úvěru," poznamenal.

Poskytovatelé půjček a úvěrů se shodují v tom, že platební morálka klientů zůstává stejná. Většina z firem ale zpřísňuje podmínky. "Při schvalování výše úvěru více než před krizí posuzujeme jeho požadovanou výši s ohledem na schopnost klienta splácet. V některých případech se tak může stát, že poskytneme půjčku nižší, než jaká byla požadována, nebo klientovu žádost zamítneme," informovala Řimnáčová. Také Provident preventivně zmapoval rizika plynoucí z globální finanční krize a u rizikovějších skupin zákazníků nastavil přísnější kritéria pro udělení půjčky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK