Řetězec van Graaf patří do skupiny Peek&Cloppenburg KG, která má v Německu a dalších evropských zemích vlastní obchodní domy nebo si pronajímá velké prodejní jednotky v nákupních centrech. V ČR je skupina zatím zastoupena pouze značkou Peek&Cloppenburg v brněnském centru Vaňkovka a od loňského listopadu také v nově otevřené nákupní galerii Arkády na pražské Pankráci. Prodejní místo na Václavském náměstí tak bude prvním obchodním domem van Graaf v České republice.
Do Česka van Graaf vstupuje v době, kdy se specializovaným textilním obchodům díky rostoucím útratám Čechů daří. Tržby 35 největších obchodů s textilem v roce 2007 meziročně vzrostly o miliardu korun na rekordních 24 miliard korun. Na žebříčku největších tuzemských textilních obchodů, který sestavil časopis TextilŽurnál, obsazují přední místa specializované prodejny, a to na úkor hypermarketů. Výrazně rostou tržby také zásilkovému obchodu a internetovým prodejcům textilu.
Podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research stále více Čechů chodí nakupovat oděvy a textil právě do specializovaných prodejen. "Jejich pozice sílí zejména ve vybraných kategoriích charakteristických vyšší cenou a vyššími nároky zákazníků na kvalitu, módní trendy a výběr zboží," sdělil ČTK Skála.
Češi při výběru prodejny zohledňují také odbornost personálu a nabídku kvalitního textilního zboží. "Z uvedeného trendu profitují zejména mezinárodní specializované řetězce, které jsou často specializované na jasně definovaný segment módního zboží," upozornil.
Prodejny s oděvy a módou dominují tuzemským nákupním centrům, v nichž již na začátku roku 2007 fungovalo 1316 obchodů s tímto sortimentem. S velkým odstupem následovaly obchody s obuví a koženým zboží (445) a prodejny nabízející klenoty, hodinky a dárky (359). Hypermarketů bylo v nákupních centrech 215 a prodejen květin 219.