Společnosti, jako je Shell, Wag minerální paliva, OMV, DKV či Benzina, poskytující kreditní tankovací služby, tak podle listu postupují stejně jako banky, které zpřísnily pravidla pro poskytování úvěrů. Bojí se rostoucí platební neschopnosti zákazníků, kteří se potýkají s ekonomickými problémy a poklesem zakázek. Právě přeprava zboží a provoz kamionů je jedním z nejvíce ohrožených oborů. Krachují první dopravci, mluví se o propouštění řidičů, píšou HN.
Z předních poskytovatelů tankovacích karet nechystá přísnější pravidla údajně jen společnost CCS, která se zaměřuje jak na flotily kamionů, tak i firemní osobní vozy.
Dávat v současné situaci naftu na úvěr je podle petrolejářů stále větší risk. "Jde v podstatě o poskytování kreditu, podobně jako když si v bance půjčujete peníze. U nás jde o půjčování paliva, které je ovšem v případě nezaplacení už nenávratně spotřebováno," uvedl mluvčí českého zastoupení Shell Petr Šindler.
Podle prezidenta Česmadu, sdružujícího přes 2000 dopravních firem, a jednatele společnosti OK Trans Vladimíra Starosty lze čekat, že problém bude narůstat. "V našem případě s tankovacími kartami problém nemáme, ale potížím s nedostatkem vlastních zakázek musíme čelit všichni. A to zvyšuje riziko zadluženosti většího počtu dopravců. Se všemi důsledky," dodal.