"Vodní stavy na dolním Labi také v prosinci naplnily obavy z předchozích měsíců," uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Nepříznivé vodní stavy trvaly od počátku června s malými výjimkami až do konce roku. Podle Hanzelky se tak znovu ukázala potřeba nového jezu u Děčína; jeho výstavbě ale brání ministerstvo životního prostředí s poukazem na to, že lodě se mají přizpůsobit řece a ne naopak.
"Naše společnost byla nucena v důsledku nízkých vodních stavů v roce 2008 sešrotovat čtyři lodě o kapacitě 2700 tun, což je 108 kamionů," řekl nedávno ČTK jednatel společnosti Evropská vodní doprava (EVD) Lukáš Hradský. Další čtyři lodě firma vyřadila z provozu. EVD drží údajně nad vodou přeprava na zahraničních řekách, která prý firmě umožňuje "holé přežití". Situace komplikuje podnikání také firmám, které obchodují s nadměrnými výrobky, například turbínami, pro které je vodní cesta téměř jedinou možností přepravy.
Podle zástupkyně Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Ireny Válové "ze situace profitují kamiony". Rejdaři již také podali na stát několik žalob, kde žádají náhradu škod za nesplavnost Labe v řádech miliard korun. K žádnému rozhodnutí zatím nedošlo. Situaci má vyřešit nový jez u Děčína, jehož stavba se připravuje již zhruba 15 let. sin mol