"Ta (tržní cena letišť na burze) se teď pohybuje kolem 15násobku EBITDA (provozní zisk před odpisy). Když to sečteme se zmiňovaným desetinásobkem, který vám půjčí banka, dostáváme se na 25násobek. Naše EBITDA se pohybuje kolem tří miliard korun, cena se tak může pohybovat kolem 75 miliard korun," řekl HN Dvořák. Dodal, že kdyby banky poskytovaly úvěry jako dříve, bylo by to víc.
Ještě před nástupem finanční krize podle něj nebyl problém získat na privatizaci letiště úvěr v rozsahu 15 až 20násobku provozního zisku EBITDA. Bude proto kladen větší důraz na vlastní zdroje, soudí Dvořák.
Mezi zájemci o letiště jsou letištní operátoři, infrastrukturální fondy a finanční instituce. Ti poslední asi kvůli nástupu finanční krize vypadnu ze hry, míní Dvořák.
O Letiště Praha již projevily zájem například vídeňské letiště Flughafen Wien, německý Fraport, francouzská Aeroports de Paris nebo české finanční skupiny PPF, Penta Investments a J&T. Investiční skupina Penta nedávno prodala letišti pozemky pro novou dráhu, uvedly HN.
Podle Dvořáka si lidé pletou okruh zájemců o letiště a České aerolinie (ČSA), u kterých se spekuluje o ruském Aeroflotu, jako o možném kupci. "Já jsem tady žádného ruského zájemce neviděl," doplnil.
Státní podnik Správa Letiště Praha hospodařil loni od ledna do listopadu s hrubým ziskem 1,7 miliardy korun, což je meziročně téměř o pětinu více. Výsledky jsou za 11 měsíců, protože od prosince podnik funguje jako akciová společnost Letiště Praha. Tu chce stát prodat soukromému investorovi. Výnos z prodeje odhadují analytici v rozmezí 70 miliard až 100 miliard korun. Upozorňují ale zároveň na to, že krize může výnos snížit.