SOS: Někteří obchodníci při výprodejích porušují zákon

12.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. ledna (ČTK) - Někteří obchodníci při povánočních výprodejích podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) porušují zákon a například ve svých letácích neinformují spotřebitele o původních cenách zlevněného zboží. Výsledky průzkumu zaměřeného na nabídku zimních slev SOS předalo Česká obchodní inspekci.

Mluvčí SOS Ivana Picková ČTK sdělila, že podle zákona musí být při výprodejích vždy uvedena původní a nová cena zlevněného zboží, aby se spotřebitelé mohli rozhodnout, zda se jim nákup vyplatí. SOS ale zjistilo, že u některého zlevněného zboží, které je nabízeno v letácích, původní ceny chybí.

Podobný prohřešek SOS podle Pickové zjistilo například v nabídce sítě elektroprodejen Okay, jež ve výprodejových letácích pouze uvedly procentuální slevu, výslednou cenu zlevněného zboží a údaj o tom, kolik peněz lidé ušetří. Vyjádření společnosti Okay se ČTK nepodařilo získat"

"Nelze inzerovat, že sleva činí 30, 50 nebo 70 procent. Nebo že je nákup výhodnější o tolik a tolik korun anebo že zákazník ušetří tolik a tolik korun. Vždy musí být uváděna cena původní a cena nová," upozornila Picková, podle které by proto lidé při nákupu zlevněného zboží měli být opatrní.

Slevy letos dosahují až 80 procent původní ceny, což do obchodů hned po vánočních svátcích přilákalo velké množství lidí. Obchody loni kvůli obavám z krize a možných menších tržeb přišly se slevami dříve než v minulosti. Dosud obchodníci zlevňovali zimní sortiment většinou až po vánočních svátcích. Loni si ale například zimní oblečení mohli lidé pořídit již před Vánocemi se slevou i několika desítek procent. Zimní výprodeje budou obchodníci organizovat také v následujících týdnech.

Na povánoční a novoroční slevy si v rámci pravidelných kontrol posvítí Česká obchodní inspekce, která podle jejího mluvčího Marka Ženkla například kontroluje, zda obchodníci správně stanovují cenu po slevě a účtují kontrolní nákupy zlevněného zboží. Tyto prohřešky totiž ČOI odhalila při dřívějších kontrolách sezonních výprodejů.

Podmínky pro výprodeje v roce 2006 zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit počátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě musí mít prodejci dostatek zboží na skladě, nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele nyní hrozí pokuta až 50 milionů korun.

Ministerstvo průmyslu a obchodu tuto novelu vypracovalo i kvůli problémům s novoročním výprodejem v obchodním řetězci Carrefour, který v roce 2005 některé zlevněné výrobky vůbec neměl na skladě. Obchodníci jsou od té doby při organizování výprodejů opatrnější.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK