Minulou středu nošovická automobilka oznámila, že kvůli hospodářské krizi zkrátí v lednu výrobu na čtyři dny v týdnu.
"Na příští týden už zakázky jsou a mělo by se vyrábět od pondělka do čtvrtka," uvedl odborový předák s tím, že jde o výsledek řešení krizové situace, kterou o víkendu přijelo projednávat vedení automobilky z Koreje, mimo jiné viceprezident pro plánování.
Nošovická automobilka Hyundai minulý týden oficiálně potvrdila, že v lednu omezí kvůli hospodářské krizi výrobu na čtyři dny v týdnu. Výroba aut nižší střední třídy bude zatímm jen v lednu zkrácena na pondělí až čtvrtek. Omezení výroby začalo v pátek 9. ledna, kdy měli zaměstnanci kvůli krizi první volný pátek. Přes 1800 zaměstnanců nošovické automobilky dostane za každý volný den 68 procent své průměrné mzdy. Firma také pozastaví nábor nových pracovníků a odloží zahájení druhé směny.
Ke zkrácení výroby by měly přistoupit také subdodavatelské firmy automobilky, které stejně jako Hyundai nechaly své zaměstnance doma už minulý týden v pátek. Tuto středu a čtvrtek se tak například zastaví i montáž autosedaček v nošovickém závodě Dymos. "Musíme kopírovat plán Hyundaie, počet aut rovná se počet těch našich automobilových setů. Dneska vedení rozhodlo, že stejně jako Hyundai budeme montáž autosedadel omezovat, přesně podle objednávky Hyundaie," řekl ČTK personalista závodu Zbyněk Dvořák, že vyrobená sedadla nemá firma kde skladovat. "Máme šestihodinovou rezervu smontovaných sedadel," dodal.
Nošovická automobilka Hyundai urychlí kvůli krizové situaci na automobilovém trhu náběh výroby dalších modelů. Podle informací týdeníku Ekonom bude již na přelomu února a března zahájena výroba vozu Hyundai i30 v provedení kombi, které bylo původně plánováno na duben.
Výstavba továrny v Nošovicích na Frýdecko-Místecku začala v březnu 2007 a měla by přijít na zhruba 1,1 miliardy eur (asi 28 miliard korun). Hyundai není jedinou automobilkou v Česku, na níž dopadla celosvětová hospodářská krize. Výrobu výrazně omezila například mladoboleslavská Škoda Auto. Kopřivnická Tatra do konce března propustí 1400 zaměstnanců. Výrobu zatím nijak neomezila pouze kolínská TPCA, která vyrábí malá vozidla.
Společnost Hyundai na projekt v Nošovicích získala investiční pobídky. Automobilka od státu získá přímou dotaci až 2,415 miliardy korun. Dalších 2,5 miliardy korun může Hyundai a zhruba 15 jejích dodavatelů do roku 2011 obdržet na vytváření pracovních míst či rekvalifikaci zaměstnanců. Součástí částky jsou i daňové úlevy. Hyundai by měl udržet investici v ČR deset let od zahájení výroby, tedy minimálně do roku 2018. V opačném případě by musel vrátit dotaci 1,5 až 2,4 miliardy korun.
Mluvčí agentury CzechInvest Lucie Kocourková dnes ČTK řekla, že Hyundai ještě nezahájila čerpání investiční pobídek v podobě daňových prázdnin či dotací na vytvořená pracovní místa. Daňové prázdniny může Hyundai využít nejpozději od roku 2011, do kterého firma zároveň musí vyčerpat dotace na pracovní místa. "Oni (Hyundai) se zavázali ve smlouvě s ministerstvem práce a sociálních věcí, že vytvoří minimálně tisíc pracovních míst, která musí udržet minimálně pět let od chvíle, kdy podepíšou pracovní smlouvu," podotkla Kocourková.