"Téměř 40 procent podnětů se (loni) týkalo vyřizování reklamací, ať už jde o neuznané reklamace, nebo postup prodejců, který je v rozporu se zákonem," řekla novinářům mluvčí SOS Ivana Picková. Loňský meziroční nárůst patří mezi nejvyšší v historii SOS. Rekordní byl rok 2006, kdy se díky propagační kampani zvýšil počet dotazů o 18.729 na 34.223.
"Vždy jsme to (růst počtu dotazů) vysvětlovali tím, že spotřebitelé už vědí, kam se mají v případě problémů obrátit. Nechtěli jsme říkat, že situace na trhu není ideální," uvedla Picková. Letos ale SOS zvolilo ostřejší slova. "Musíme se vší důrazností říci, že situace na českém trhu není dobrá a někteří podnikatelé se chovají vůči spotřebitelům arogantně," uvedla Picková. Obchodníci při přijímání a vyřizování reklamací podle ní často nedodržují zákon a neberou v úvahu, že spotřebitelé mají svá práva. "Někteří s nimi jednají opravdu jako s obtížným hmyzem," podotkla Picková.
Největší problémy mají čeští spotřebitelé s elektronikou, která tvořila desetinu všech loňských stížností. Polovina dotazů se týkala například automobilů, kočárků či mobilních telefonů. Četné byly také dotazy ohledně potřeb pro domácnost či obuvi. Ve službách jsou lidé nejméně spokojení s finančními službami, telekomunikacemi, pohostinstvím a cestováním.
Čeští spotřebitelé v posledních letech sice mají podle odborníků lepší znalosti o svých právech, na druhou stranu se ale stále málo zajímají o solidnost obchodníků, u kterých se rozhodli nakoupit zboží či služby. Kvůli tomu se pak lidé často dostávají do zbytečných problémů a hledají pomocnou ruku u úřadů či spotřebitelských organizací.
Spotřebitelské organizace proto ročně registrují několik desítek tisíc dotazů či stížností spotřebitelů. Češi mají problémy hlavně s reklamacemi obuvi, textilu, mobilních telefonů, elektrospotřebičů a nábytku.