ČT se bude možná kvůli pokutám od RRTV domáhat náhrady škody

14.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 14. ledna (ČTK) - Pokud Česká televize vyhraje soudní spory proti milionovým pokutám od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) za sponzorování reklamních znělek, bude se na RRTV domáhat náhrady ušlého zisku ve výši desítek milionů korun. Vyplývá to z vyjádření generálního ředitele veřejnoprávní televize Jiřího Janečka na dnešním zasedání Rady ČT.

Spor o možnost sponzorovat reklamní znělky přitom mezi RRTV a ČT a také Primou trvá již léta. V té souvislosti Česká televize od loňského podzimu sponzorování reklamních znělek zastavila. Nova tento způsob reklamy nepoužívá.

"Loni jsme přišli o deset milionů (korun), letos to bude 30 až 35 milionů. Pokud soud vyhrajeme, budeme požadovat náhradu. Uvidíme, jak soud dopadne," uvedl Janeček. Pokud by totiž soud pokuty zrušil, znamenalo by to, že sponzorování reklamních znělek zastavila ČT zbytečně, a přišla tak zbytečně o desítky milionů korun.

Spor o sponzorování reklamních znělek se znovu rozhořel minulý týden, kdy Česká televize dostala od RRTV 12 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun, v rozmezí od 200.000 do 2,5 milionu Kč. Podle RRTV veřejnoprávní televize porušila zákon tím, že loni v květnu na programech ČT2 a ČT4 Sport odvysílala v premiéře a poté v reprízách označení sponzora reklamní znělky pěti firem.

ČT dosud nemá vyjádření RRTV o aktuálních pokutách k dispozici. Zřejmě se ale proti pokutám odvolá k soudu, což média a instituce často u pokut RRTV činí; dokud soud nerozhodne v jejich neprospěch, žádné pokuty platit nemusí.

Předseda rady Václav Žák minulý týden řekl, že důvodem k aktuálním vysokým pokutám bylo to, že rada se rozhodovala na základě četnosti vysílání jednotlivých označení sponzora reklamní znělky. Jednotná sazba za jedno odvysílání je podle něj a přístupu rady 100.000 korun, přičemž maximum pokuty je 2,5 milionu korun. Někde to bylo tak, že repríz byly desítky, u některých jen třeba dvě až tři; od toho se odvíjela výše jednotlivých pokut.

ČT sponzorované reklamní znělky nabízí a vysílá od roku 2004. Podle dřívějších informací ČT rada před rokem 2007 nikdy ČT nesdělila své výhrady k tomuto postupu a neupozornila ji na možné rozpory. ČT vycházela z této skutečnosti i při tvorbě plánu výnosů na rok 2008, do něhož jsou výnosy ze sponzorovaných reklamních znělek zahrnuty.

RRTV ze zákona monitoruje vysílání televizí a rádií v ČR a je oprávněna udělovat až milionové pokuty. Firmy a média se většinou proti pokutám odvolávají k soudu, často i úspěšně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK